tečně povídkou krejčíkovou; v obou případech jde o vznět mladé, nedočkavé lásky, předčasně uhašený zakročením pěstouna dívčina. Úplně v rokokovém duchu podtrhl Sva'topluk Cech ve vzpomínkovém podání pana pojezdného humorný rozpor mezi zevní vážností povrchu a lehkou hrou skutečnosti v kruzích patrimoniálních. Důstojný velmož na panství, pan vrchní, vykuklí se jako pohodlný požitkář, jenž uprostřed vlastní exorty o důležitých povinnostech vrchnostenského úředníka a o nutné sebezapíravé kázni při nich upadne v blahobytný spánek odpolední. Dcerka tohoto velebného samovládce jest laškovný šotek, snující drobná šelmovství a rychle ochotný také k milostné hře nejen očí, dotyků, ale i polibků. V tom se s ní zcela shoduje její partner, rovněž synek ctihodného patrimoniálního úředníka : přijde do Lipova studovati hospodářství a při první příležitosti studuje tam dvornost a lásku, až jest vyplašen náhle procitlým panem vrchním. Vpravdě rokokový jest též ústřední výjev z povídky pana vrchního, šachová hra mezi milenci z nenadání, tato rozmarná parodie vážné a závažné scény z »Dagmar« - sedmnáctiletý kavalír a patnáctiletá dáma nad šachovnicí se svou půvabnou směsí dětské hravosti a galantního chování jlsou skutečně »pastýřský pár malý na obrázku«, a to dozajista Watteauově nebo Lancretově. Ale vlastní 'rokokový vděk vložil básník miniaturista jednak do líčení vonných a svěžích půvabů dcerušky vrchního, jednak do uzavřené apostrofy první lásky ve dvou samostatných slokách: zde i onde ovíiejí čistou lyriku metafory čerpané z oblasti kvetoucí přírody; takto zvyšovalo rokoko rádo uměle odstíněnou krásu svých pružných postaviček tím, že je umisťovalo do zahrad mezi keře obsypané květy a do zeleného stínu pečlivě pěštěných korun stromových. Zde mohl Svatopluk Cech rozvíti svou zvláštní, úzkou, leč jemnou vlohu. Vypovídaly-li jeho tvořivé síly tam, kde šlo .o to, podati analysu lásky v jejím citovém rozvoji a v jejích tragických rozporech, dovedl zato vystihnouti plně smyslové a citové okouzlení prvního milostného vznětu, zmatenou hru srdcí nevědomých a přece tušících, peru tnou touhu duší, které by rády dobyly světa a v něm štěstí pro sebe. V příhodě pana pojezdného nepřekračují mladí milenci tohoto prahu, neboť vypravování se končí tím, že burleskní vyhrůžka pana vrchního vyhání neopatrného učně lásky z improvisovaného ráje - i rokoko milovalo takové žertovné pointy milostných příhod. Až do konce stručné povídky jest zachována slohová jednota, neporušená 181