hovou s iiskřivým jasem čiré hvězdnaté noci. Svatopluku Čechovi bylo básnickou potřebou spočinouti na těchto divech zimy a vánoc láskyplně zevrubným líčením, byt to značilo zároveň újmu epické rušnosti, a k tomu se hodila dobře právě postava vesnického učitele, jenž, nadán a vzdělán umělecky a veden svým povoláním k důkladné obšírnosti, rozpřádá náladové obrázky z přírody i z interieurů pro ně samé, čímž se liší na př. od souseda, který rovněž rozsáhlé popisy přírodní pokládá za záminku mravoučných úvah. Ze všech postav, shromážděných pod lipou, jest kantor vlastně jediným člověkem knihy a učené reklexe, a proto jemu byly do úst právem vloženy výklady náboženskofilosofické, a to podobného rázu, jaké mladistvý Svatopluk Čech slýchával od svého otce, deisty to ze školy rousseauovské: knihy neposkytují trpícímu srdci ani pravé útěchy ani pátrající duši uspokojivého poznání o Bohu a vesmíru, nýbrž obého se dostává člověku v bezprostředním styku s přírodou. Takto poklonil se básník mimoděk svému otci v štědrovečerní povídce, která s ním vnitřně souvisí vzpomínkovým obsahem a náplní citu rodinného. Učitelův příběh skládá se vlastně ze dvou doplňujících se vánočních výjevů, oddělených dobou jednoho roku: za jednoho Stědrého dne ztratil ctihodný a slzavý kantor štěstí lásky, za druhého nalezl cestu k nové blaženosti srdce a krbu. K výjevu prvnímu pojí se vzpomínková retrospektiva na milenecké a manželské blaho; mezi oba obrazy vloženy žalné nálady vdovcovy; celek uměle rozložen v kaleidoskopický sled štědrovečernÍCh dějů, před nimiž jest napiat závoj z mlh a slzí. Zoufalý varhaník hraje o půlnoční plesavou koledu; zdrcený manžel probdí svatou noc nad rakví mladistvé ženy; teskný opuštěnec bloudí v zimní vánici, provázen stále přeludem své nebožky; osamělý vdovec vidí příchod Ježíškův v tiché domácnosti mladé vdovy; pod vánočním stromkem za jásotu sirot setkají se srdce obou, a na konec zpod rozechvělých rukou téhož varhaníka zaznívají, provázeny radostí uzdraveného srdce, jásavé noviny z krajiny betlémské! Provedení nepohřešuje jemnosti, ba virtuosity: dušezpytné protiklady vnitřních stavů učitelových promítnuty jsou náladovým líčením; idyly lásky a shledání mají čistý, vpravdě mozartovský tón; vzdušná a stříbrná malba zimy roste perspektivicky daleko za obzor, kamsi v oblasti tuchy a neznáma. Co však unavuje.a místy přímo ruší, tot přemíra sentimentálnosti. 174