spočívá z velké části ve stupňovaném napětí a překvapení, ovládajícím vůbec příběh benátský: užívaje mistrovsky gradace, nechává vypravěč své posluchače hádati, jaké hody to šumí u paty obrovského dortu, až se posléze krejčík sám vmísí rozpustilým zpěvem do pijáckého sboru mnichů, jímž boccacciovská povídka se vtipně a šťastně končí. Zvláštní ráz krejčíkova vlašského vypravování, nadobro odlišný od ostatních nedělních povídek pod lipou, případně vystižen jest poznámkami, které k němu přičiňuje hned pan učitel. Pochva,luje si, kterak hovorný mistr postřehl lidský rub klášterní svatosti a humorně groteskní stránku církevní askese, ale poukazuje zároveň, že benátský příběh »bájce roven smělé« a přisuzuje mu povahu snovou: »vždyť spánek útvary své proměnlivé v kroj skutečnosti časem odívá«. Opravdu, směle fantastický, ba svévolně pravděnepodobný výklad rozmarného cizomi1a jest řízen takřka volnou a hravou logikou snu, který beře své prvky ze skutečnosti i z četby, aby je obměnil a překreslil. Mim.oděk však pravý sen odráží také povahu osoby snící a pak reprodukující snový obsah; mistrem takové snové psychologie osvědčil se Svatopluk Čech několikráte, nejenom v mladistvém cyklu »Snové«, ale i v některých veršovaných báchorkách, jimž se povídka krejčíkova značně blíží. Názorně stojí, či spíše pohybuje se hovorný mužík před očima čtenářovýma. Ze svých cest na zkušenou přinesl si domů zásobu dojmú a poznatků, které značně zvýšily jeho vrozenou samolibost, povzbuzujíce jej, aby se honosně odlišoval od svého starousedlého okolí. Čerpá-li z těchto pestrých pokladů vzpomínkových, nečiní ta 1< proto, aby vykládal nějakou mravní zásadu po způsobu zkušených a těžkopádných kmotrů rozumců, nýbrž aby rozmarně bavil sebe a jiné. Při tom se pak jeho samolibost projevuje rozkošnickým prodléváním při jednotlivostech děje i výrazu a zvláště při rozvětvených a květnatých metaforách i přirovnáních, jež mají někdy rokokovou gracii a jindy barokní nehoráznost. Tak slučuje se tu komika situační s komikou povahovou, a protože celek i podrobnosti obestírá lehounký, hravý a smavý rozmar, odnímající skutečnosti tíhu (ll zacházející velmi svobodně i s pravděpodobností, působí benátské capriccio dojmem šťastného dílka humoristického, ven a ven čechovského, třebaže jeho hlavní motiv pochází z cizího pramene. Naproti tomu hlásí se vypravování následující, vánoční povídka 172