teprve při návratu do rodné vsi se dozvídá, že otec zemřel, že Bártova usedlost prodána, že matka žije na výměnku u souseda. Shledání Václavovo s poloslepou a pomatenou stařenkou, která při synově návratu na okamžik se probeře ze svého duševního i tělesného obestření, mohlo se takto vystupňovati v mohutný dramatický výjev, jehož napětí básník pečlivě připravil. Jako cizinec podle kroje i řeči přic)lází Bárta za obžinek do domova, kde se mu soused, nynější majetník jeho rodinné usedlosti, nabízí za průvodce, aby v zápětí poznal, že ho nikterak nepotřebuje nový příchozí, jenž na nic z rodné vsi a z jejího okolí nezapomněl. Právě při slunečním západu osloví jej domov dvojí mluvou, jíž nelze odolati. Nejprve jest to kouzelná vyhlídka s hajního návrší do vesnice v údolí, při čemž Svatopluk Čech, stejně jako v »Letní procházce«, zřejmě myslil na Peruc, pak jest to řeč večerního zvonku, která rozváže zamlklému cizinci rty k upřímné, sebeobviňující zpovědi marnotratného syna. Ve shodě s názory vyprávějícího souseda, ale zároveň z plnosti Čechovy touhy po venkově a po ztraceném domě oteckém vyvrcholují se sebeobžaloby Bártovy mohutnou appteosou »chudé rodné vsi, otcovské střechy, vetché, šindelové« a »drahého srdce mateřského«; v slavném osmiverší, v něž Václav Bárta pregnantně uzavírá nejvzácnější výsledek své životní zkušenosti, došla Čechova láska k venkovu a k matce výrazu skutečně klasického. Jasná prostota názorného výrazu vystupňována tu k plastice lidového říkadla, jež slyšeno jednou, nikdy více nevymizí z paměti: zcela právem zopakoval básník ještě jedenkráte tato slova na samém závěru sousedovy povídky. Tato má v celém cyklu místo zvláštní. Básník sám poukázal rozmarnou omluvou na její rozvláčnost, dobře cítě, že popisně krajinářskými i meditačními vložkami bylo značně zastřeno její skrovné jádro epické, ale bylo by nesprávno, kdyby se tyto hojné odbočky podle poukazu Čechova kladly na vrub karakteristiky vypravěčovy, jak jest tomu v ostatních částech cyklu. Mnohem spíše než onoho selského staromilce karakterisuje jimi Svatopluk Čech sebe sama, a to právě v onom období elegického stesku a touhy, když tvořil cyklus »Ve stínu lípy«, osvobozuje se jím z těžkých smutků; tento subjektivistický ráz pak nadobro vymizel. z dalších článků idylické skladby rámcové. Kontrastu, jehož se Svatopluk Čech přidržel v celé básni, stavěje proti sobě jednotlivé mluvčí a obsah i sloh jejich vypravování, využil 169