motýu poletují nad kyětinami; vánek pohrává zvonky orlíčku; mravenci lopotí se na zemi a koník šplhá se travinami; pampeliška nastavuje svou vrátkou kouli větru; jepice krouží nad porostlinou. Svatopluk Cech využil vydatně všech těchto skromných nápovědí, ale jaký samostatný organism lyrický z nich vyrostl a barvitě vykvetl! Báseň jest dvojdílná: první delší část provedena jest apostrofou jednodenní družky posvěceného letního dne, druhá kratší má formu lyrické samomluvy,_ až závěr skladby opětně se mění v oslovení zmizelé mladistvé krásky; kdekoliv se k ní zanícený mluvčí obrací, přetrhuje polopopisný, poloreflexivní proud uměle krouženými slokami, jejichž virtuosita: jako by chtěla závoditi se současnými »Eklogami a písněmi« Jaroslava Vrchlického. Po létech vyprávěl Svatopluk Cech v samém závěru »Druhého květu« o událostech, které teskně něžná vzpomínka přetvořila v námět :bLetní procházky«, o setkání s půvabnou dceruškou klobúckého sládka Růženou Kubrovou, o »krásovidu« v Pctruci, odkud spolu pozorovali Středohoří, o nesmělé a: zajíkavé mluvě blouznivé lásky vranského studenta k prázdninové vyvolence. V lyrickém zpracování, kde okouzlení dvojího lét~ soustředěno jest na jediny den, zachovala si vzpomínka příznačný ráz vranských dob. Červnovou zahradou do sadu a odtud polní pěšinou mezi zrajícím obilím do háje, kde kyne čarovná vyhlídka do údolí a na středohorské pásmo nad ním, dostávají se mladí blouznílkové ze staromódní společnosti venkovské, která nakreslena jest několika sporými a názornými rysy. Obzor, jenž se rozevírá toužebným a zaníceným zrakům jinochovým a dívčiným, mísí teplou něhu idyly v údolí a na úbočích se vznešenou nápovědí horských obrysů. Zálibné pozorování krajiny, kypící blízkostí letního naplnění, sdruženo jest s pohádkovou fantasií budoucího pohádkáře - a nade vším úsměv mladého, nevinného štěstí, jemuž dostačí touha~ sen, tušení. Navazuje na svůj kratičký výlet do Vraného r. 1881, vrací se jako v rozmarné próse »Výletu do mladosti« zestárlý a umdlený básník v druhé části »Letní procházky« na nlísto, kde kdysi prožil jinošské okouzlení, ale ač cítí bolestně rozdíl někdejška a dnéška, nedává se vlastní skepsí vykostiti z ráje, alespoň na okamžik znovu nalezeného. Jest to nejryzejší smýšlení básnické, jež si váží mladého okouzlení právě proto, že bylo pavučinou, dechem, chmýřím pampelišky, a jež za ně zůstává pro vždycky vděčno osudu. Jak se Svatopluk Čech v této křehké a duhové 164