stojný výtvor Čechovy zralosti postaven pod vášnivější a ohnivější dílo mladistvé, pod »Václava z Michalovic«. Někteří posuzovatelé srovnávali epos Čechovo s jiným současným výpravným dílem o témže dějinném námětu, kdež stejně nadšený historický tradicionalista, nezávisle na Svatopluku Čechovi, pojal osudy Přemyslovny na dánském trůiiě rovněž v ideové i dějové souvislosti s pádem Slovanstva na Baltu a na Labi. R.ozsáhlý historický román Václava Beneše Třebízského »Královna Dagmar« z 'f. 1883 nemohl obstáti v tomto srovnání, ježto jeho nepřehlednému a roztříštěnému ději, položenému hlavně do míšenské doby před Dagmařinými zásnll·bami a rozpřádajícímu do nekonečna zápasy Polabanů s Němci, chybí jakákoliv vnitřní jednota, ježto zmatené události a nedomyšlené postavy vředvádějí se bez nejmenší názornosti, ba namnoze bez přirozené logiky, ježto slovanské sympatie spisovatelovy, prouci se zhusta s jeho sentimentálním křesťanstvím, nevyzrály nikde z citových vznětů v celistvý názor. Čtyřdílný román V. Beneše Třebízského zaujímá ostatně i mezi jeho pracemi místo zcela podružné, kdežto »Dagmar« Čechova se jevila vrstevníkům pravzorem díla mistrovského. Leč obě knihy spojuje přece něco vÍCe než pouhá látka: jak u Třebízského, tak u Čecha projevil se silný romantický historism osmdesátých let, který se kochal barvami a ruchem obrazů ze vzdá!e~é !!!!nu!osti a seskupoval si je v jednotu kolem myšlenky slovanské, pojaté v tradicích obrozenských. 162