tického slavjanofilství českého, jak je v 20. a 30. létech vytvořil Jan Kollár; o »Dagmaře« platí to snad ještě větší měrou než o »Slavii«. Že každé historické epos nemusí býti prosyceno duchem konservativním, dokázal sám Svatopluk Čech »VáclaV'em z Michalovic«, z jehož vzpoury a vzdoru vane duch občanské i náboženské svobody, nemluvíc ani o »Adamitech«, kde dějinná látka jest málo více než záminkou pohledů do společenské a myšlenkové revoluce moderní. »Dagmar« jest dílem zcela jiného rodu. Zralý a zdrželivý klid provázel mužného básníka, když pečlivě stavěl a brousil své bezvadné a pohodlné trocheje, jejichž 'vážný chod přerušily pouze čtyři lyrické vložky (zpěv panošíkův, dvě písně skaldovy a báchorkiru o Muchomůrce). Do pracovny poetovy nedoléhalo tenkráte nic ze zápasů přítomnoSti; v hrdince podal přímo apoteosu starého a konvenčního typu ženství. Jediný vztah, který jeho dílo spájel se starostmi novodobého Čecha, totiž myšlenka slovanská, pojat byl v duchu starší romantiky vlastenecké. Takto nejen látkově, ale i názorově jest »Dagmar« básní ret r o s p e k t i v n í. I není divu, že se jí záhy dostalo nejvřelejšího podivu a nejzevrubnějšího ocenění hlavně od těch, kdož v národní kultuře představují křídlo konservativní, od pedagogicky založených kritiků tendenčních zámyslů, požadujících na básnickém díle především, aby vychovávalo mrav i vkus. Žádné z básnických děl Čechových nebylo záhy po svém uveřejnění tak soustavně a láskyplně podle zásad školské· kritiky formalistické rozbíráno, jako právě »Dagmar«'; jsou to rozsáhlé a důkladné stati Jana Korce, Pavla Vychodila a Josefa Vlčka, v nichž »Dagmar« osvětlena všestranně. Tam prohlášena netoliko za vrchol dotavadního básnického tvoření Čechova, ale i nejdokonalejší dílo výpravného básnictví českého vůbec, ano vyslovena naděje, že »Dagma·rou« zahájena nová, a to klasická doba české epiky.« Úsudky tyto škola i literární dějepis dlouho udržovaly v povědomí našeho vzdělanstva, a ještě za několikerých dnů jubilejních býval Svatopluk Čech veleben hlavně jako »básník Dagmary«. Ale důvěra, že se »Dagmarou« započne nová epická tradice, se nesplnila, a když později oceňováno bylo Čechovo básnické tvoření střízlivěji, bylo literárními dějepisci i kritiky poukázáno vedle velkých předností také na nedostatky této velké skladby, zvláště na její skrovnou miru individuální karakteristiky a na převahu popisného i řečnického živlu nad vlastní epičností; posléze byl tento chladně dů11 161