mluvou manželčinou. Valdemar podá starému zrádci ruku ke smíru v soukromí, ba později prohlásí při veliké hostině veřejně, že jej vzal na milost, a dokonce přijme za své ošemetné záměry vypraviti se proti čudským pohanům s křížem v čele a s mečem po boku. Líbánky královské a mírová episoda v Dánsku jsou u konce. - Valdemar Vítěz opouští Gurre, loučí se s Dagmarou a vstupuje do tradičních stop svých p'ředků. Ani Strange, ani Lykke, ani král Valdemar nevyrostli před čtenářovými zraky ani o píď ve čtvrtém zpěvu, nebot básník rozvedl na nich pouze ony povahové rysy, které vydatně naznačeny již ve vypravování předchozím. Tím mohutněji se vztyčuje postava králova ujce, biskupa Valdemara, která má nyní způsobem velmi rozhodným zasáhnouti do dalšího děje. Nevystupuje nepřipravena, ježto při králově hovoru s Dagmarou o svatební dary byla dosti do široka rozpředena karakteristika starého úkladníka, pro nějž spanilá duše Dagmařina vyprosí na choti propuštěni ze žaláře. Ale nyni zjevuje se biskup Valdemar v názorné životnosti, ba' plastikou svého zjevu i psychologickým prohloubením povahokresby překoná snad všecky osoby epopeje, mezi nimiž jest jediným padouchem. Uprostřed tolikeré konvenčnosti podařil se v něm Svatopluku Čechovi realisticky přesvědčivý člověk zmítaný vášněmi, ale způsobující ještě větší zlo chladně úskočným rozumem. Lze vzpomínati ne-li sourodého biskupa Mikuláše z Ibsenových »Nápadniků trůnu«, tedy dozajista některých stařeckých figur Shakespearových, po jeji-chž způsobě jest uveden ve dvou mohutných výjevech: jako ponížený prosebník v žebráckém šatě u fortny, kde Dagmar rozdává almužnu, a jako zhroucený spící kmet, propadlý zuboženou svou postavou do křesla, když k němu Dagmar dovede svého chotě. Básník jej nadal zlobou až démonickou, pro niž vytvořil romaneskní pozadí příšerného vězení oringsborského, malovaného s byronskÝm patosem až do té zádumčivé poesie pavoučka žalářního: psí pokora, sebeobžaloba kajícníkova, náboženské vytržení misionářské, bezmezná vděčnost wráli-soku jsou pouhou maskou panovačných záměrů prohnaného intrikána, jenž krále Valdemara stůj co stůj touží odstraniti z Dánska. Ale nikdo neprohlédl jeho lsti a nikdo nerozumí podivnému blesku, který občas vyšlehne ze zapadlých zraků, zpříšerňuje ještě zvětralou a vrásčitou tvář, modelovanou věkem, utrpením a zlobou. 149