Svatopluk Cech jako básník serafismu, jenž se zádumčivou gracií Platenovou tuto scénu obklopil náladovou hrou několikanásobného úběle: mramor stupňů sklání se do stříbrného jezera, kudy mezi lekníny pluje sněžná labuť. Válečný roh, který z dálky jako cvičebná hra zazněl do milostného laskání Valdemarova s Dagmarou, značí dějový obrat, třebaže král podlehl jeho svůdné moci prozatím jen na okamžik. Od nynějška jest všecko přípravou a pobídkou, aby se královská idyla změnila v bohatýrské epos, a aby Valdemar střásl sladká pouta; stupňování to se podařilo Svatopluku Cechovi mistrovsky. Místo dvorného seladona Strangeho vystoupí v popředí nejprve drsný válečník Lykke, poté starý politický intrikán biskup Valdemar; jestliže onen povzbuzuje krále k činům válečným vůbec, obrátí tento výbojnou jeho mysl přímo k výpravám křížovým; symbolicky naznačuje nové období vlády Valdemara Vítěze zdobný pohár na tabuli při hodokvasu, za něhož se smíří král a biskup; širokým slovem homérským popisuje Svatopluk Cech umné řezby ve sloni slavnostní této číše, jež znázorňují typické události dánských bájí a dějin, soustředěných kolem krvavého vítězství kříže nad pohanstvím - Valdemar čerpá odtud mimoděk pobídku k novým výbojům křižáckým, ale čtenář zároveň si uvědomuje, kterak s dánskými představami o hrdinství nerozlučně jest spojeno potírání živlu slovanského. Valdemarův přelom jest motivován ještě hlouběji; správná básnická psychologie ukazuje totiž, že k němu v duši bohatýra rodovou tradicí i povahou nedošlo pouze na nabídku dvou osob z blízkého okolí, nýbrž z vlastního duševního vÝvoje králova. Po důrazné a rozhorlené promluvě Lykkově vydává se Valdemar na lov, z něhož se vrací rozohněn, jako by se byl napil prolité krve zvířecí a tím zatoužil i po krvi lidské. Pak nejen odmítá Dagmařinu humanitu, ale dává také ochotně slechu biskupovým plánům o velkém tažení křižáckém proti Cudům. Dokud jest na Gurre, podléhá však přece Dagmařinu vlivu, i když neuznává správnosti jejích názorů. Proto podaří se andělské choti smířiti Valdemara se zpronevěřilým strýcem biskupem, jenž se za královy nepřítomnosti vetřel uprostřed žebráků do přízně Dagmařiny; stavě se kajícníkem, ošálil jí pokornými slovy a křesťanským odhodláním skončiti jako misionář mezi Cudy. Lstná jeho výmluvnost neminula se účinkem ani u královského synovce, dobře připraveného pří148