chálním slovanstvím, které proti obchodnímu a válečnému imperialismu severskému zastává práva rolnické selanky. Jest pravděpodobno, že dojde ke smírnému vyrovnání těchto obou protilehlých zásad mezi protichůdci tak typickými, jakými se již za prvních dnů líbánek jeví Valdemar a Dagmar? Toho, co mladákrálovna vymůže, dávajíc v sázku štěstí svého manželství i vladařství, na Valdemarovi, jest málo více než milostný ústupek roztouženého novomanžela sličné choti, jíž nelze nic odříci: Dagmařinými slovy jest Valdemar přemožen citově, aniž se dal rozumově přesvědčiti; předsevzetí, jež pojal v náručí své vytoužené ženy, rozplynulo se s růžovými mlhami líbánek; další děj, který tak vydatně rozvíjí nápovědi učiněné při prosbě za biskupa Valdemara, sotva naznačuje, že král dánský opravdu své choti odevzdal třetí dar svatební. Svatopluku Čechovi se podařilo proměniti kollárovské živly elegicko-slovanské v krásně propracované téma řečnické; dovedl je vepřísti do Dagmařiny povahokresby; uvedl je v těsnou spojitost s dějinným pozadím své epopeje. Avšak v pravý epický motiv mu neztuhly. Další výpravná osnova básně ovládána jest dvěma jinými prvky dějovými: osudem biskupa Valdemara a plachou láskou Strangovou. Pro události Dagmařiných a Valdemarových líbánek, určené do čtvrtého zpěvu básně, Svatopluk Čech neměl opory ani v lidové tradici dánské, ani ve zprávách dějepisných, takže jeho ohraznost mohla použíti za pomůcku pouze cestovních vzpomínek, soustřeďujících se kolem skrovných trosek zámečku, jejž Valdemar uprostřed jezírka vybudoval pro mladou svou choť. Jeho jméno Gurre dalo zpěvu název; jednota místa jest tu provedena zdařileji než jednota děje. Popisný živel, namnoze přetížený únavnou něhou a dusnou milostností, zastřel opětně jádro epické, které tvoří jakousi exposici rušných dějů, rozvíjejících se pak ráz na ráz ve zpěvu následujícím, ale doposud zůstávají od sebe oddělena jejich obě pásma, intimní příběh Strangův a politické osudy biskupa Valdemara. Svěží a radostné barvy, které pohrávají příslušným odstavcem cestopisné stati »Ve stopách královny Dagmary« i arabeskou »Tovelille«, zachovány jsou v básnickém líčení zámku, jezera i háje gurrského. Trojzvuk zeleně, modře a běli jasně proniká v zálibném obrazu milostného. zátiší královských novomanželů i v oslavné kancóně skaldově, vložené s formalistickou virtuositou a s komposičním rozmyslem 146