zorněna úpěnlivým naléháním nešťastné strýně královy, dožaduje se milosti pro manželova ujce, biskupa Valdemara, který v žaláři pyká již čtrnáctÝm rokem za vzpouru proti zákonitému vladaři; ačkoliv král Valdemar zná lépe povahu lstného spiklence a ačkoliv před ní svou choť varuie, přece slibuje propustiti licoměrného vězně. Již v dánské prostonárodní baladě jest napověděna různost povah a životních zkušeností, projevivší se při králových námitkách proti Dagmařině prosbě; Svatopluk Cech jen prohloubil tyto nápovědi a případně naznačil, že právě zde se naskýtají dějové nitky pro další vývoj událostí. Též druhá Dagmařina prosba za polevení těžkých břemen, uložených rolníku dánskému, setkavší se se souhlasem u krále, má v písni svou tradiční oporu, ba náleží k nejtrvalejším složkám starodávného dánského podání o Dagmaře. Cechovým výhradním majetkem není však pouze její krasořečnická výzdoba, nýbrž i motivace zřejmě osobní: apoteosu rolníkovy práce a jeho významu ve státě nepronáší zde toliko královská potomkyně Přemysla oráče, ale zároveň básnický vnuk selského rodu, věrný milovník venkovských lánů a neúnavný strůjce idyl, svítících zlatem lJralých klasů a stříbrem nabroušené kosy. Vybídnuta králem, aby požádala konečně něčeho pro sebe samu, pronáší Dagmar, vzor nesobecké obětavosti, prosbu za své pokrevence, slovanské Pobalťany; zde se Cechova invence úplně odchýlila od dánské tradice písňové i ode všeho, o čem promlouvaly jeho dějepisné pomůcky. Dagmar, která k manželi spíná úpěnlivě ruce za nešťastné Vendy, není ani Ceška, ani Dánka století XIII., nýbrž kollárovská Slovanka romantického věku. Ohlasem předzpěvu »Slávy dcery« jest jeH důkaz, že pokrevenské příbuzenství s Pomořany poznává z tváře, z mravů i z mluvy. Z téhož pramene temení vášnivá a temná elegičnost, s kterou podnítivé slovo Dagmařino líčí zotročení a prokletí Slovanů pobaltských na půdě zděděné po otcích. V duchu herderovsko-kollárovské filosofie dějin vyvrací pak Valdemarovy námitky o nutnosti dánského obranného boje proti vendským útočníkům a o náboženském poslání křížových tažení na pohanské Slovany. Dagmar přisuzuje totiž Germánům vinu, že původní pokorné zemědělce slovanské naučili násilí, a hlásá nutnost šířiti nauku Kristovu mezi pohany laskavým slovem, jež na rozdíl od krvavého kovu germánských misionářů učinili blahodárným nástrojem věrozvěstectví slovanští bratří solunští. Humanita křesťanská jest v Da!gmařině životním programu těsně spiata s patriar10 145