v přítomnosti Kristinině a Strangově; cestu od lodi ke královskému sídlu v Ribe 'rozčlenil dokonce v řetězec obřadných obrazů, zasazených vesměs do pestrého rámce hromadné účasti jásajících zástupů. Celá krojově rozmanitá družina světského i duchovního panstva obklopuje jasnou královnu, když loď zakotví u břehu; Dagmar v stříbrotkaném rouše po koberci vystupuje z lodi a přijímá první 0vace nadšených poddaných; drahou potaženou čalouny a posypanou kvítím jede do města Dagmar na bělouši zlatě sedlaném aJ Valdemar na bujném černém oři. S důmyslem hledajícím dychtivě látku pro vlastní vlohu popisnou, naznačil Svatopluk Čech, kterak novou svou královnu vítá s dánským lidem, zálibně podaným v středověké pestrosti, také dánská říše: krajinář, dbající výslovně o typisaci a sti1isující zjednodušení, mohl zde doplniti malíře obřadného. Dagmar sleduje novou svou vlast jednak při plavbě mezi dánskými ostrovy mezi Bukovcem a Ribem, jednak s ozubené věže Ribehusu, kam ji uvedl Valdemar, aby tváří v tvář své říše jí vyznal lásku rytířskou a manželskou zároveň. A v této slavnostní chvíli, když se Dagmar za blaženého výskotu lidu ocítá s Valdemarem blízko obloze, odevzdává básnický malíř, poněkudunavený i unaJvivší, slovo básnickému řečníku, jenž pak neustane až do konce zpěvu. Neočekávejme dramaticky vzrušeného dialogu mezi královskými novomanžely; dostane se nám spíše zaokrouhlených samomluv, jenom zevně seřazených do formy rozhovoru. Valdemar i Dagmar, doposud karakterisovaní krojem, fysiognomií i pohybem, projeví tu svou povahu obsahem řečí, nikoliv však jejich slohem, nebo! oba použijí téže široké zdobnosti ciselovaných obvětí, téhož lesklého bohatství umělých metafor, téže nákladné strůje rétorických figur. Nelze si ani představiti projevu méně individualisovaného, než jest Valdemarova zpověď lásky na věži Ribehusu, volně obměňující motivy pražského svatebního poselství Strangova: platonský idealism lásky na dálku a beze vztahu ke skutečnosti přehodil si v těchto horujících slovech těžce krumplovaný pláš! rytířskosti středověké, která si, ne právě přesvědčivě namlouvá, že milostná něha nadobro přepodstatnila povahu válečníka a dobyvatele. Velice vhodně zařadil Svatopluk Čech právě sem Dagmařinu žádost za svatební dary, která jako v písni Vocelově jest jen váhavou a plachou odpovědí na Valdemarovu důtklivou výzvu. První prosbu převzalo epos Čechovo věrně z lidové tradice dánské: Dagmar, up 0144