~o stůj hledá paprsek, který by je vítězně prorazil. Dagmar nesmí do Valdemarova náručí a k dánským břehům připlouti zkrušena, zlomena, bez naděje, ba v zoufalství. Nad němým pohřebištěm vyhlazeného kmene sklene se teplá a :smírná noc s hvězdami a s plnou lunou. Dagmar, sedící na přídě lodní, :spíná ruce k modlitbě. Prosí Boha pouze za nešťastné Pomořany slovanské, jak napovídá básník o její štkavé modlitbě? Či zárove'ň obrací se v poslední své panenské noci k nebesům s prosbou, aby jí uchovala její víru ve vítězství dobra, v možnost shody mezi národy, v živou sílu činorodého křesťanství? Celá její panovnická i manželská dráha na dánské půdě dosvědčuje, že nezapomněla za památné noci oné ani na tyto své mravní zásady, a že smírné řešení dánsko-slovanského problému jest pouze jednou částkou jejího královského poslání. Základní osnovu tohoto nového Dagmařina životního poslání Svatopluk Čech mohl převzíti z písňové své předlohy dánské, které se přidržel i Vocel, zpracovav lidovou romanci »Věno manželské« v první části trojdílného cyklu »Královna Dragmíra«. Ale co prostonárodnímu pěvci severskému i knižnímu 'romantiku českému vystačilo na celou epickou píseň, to jest pouze jednou, třebaže hlavní z motivických složek třetího zpěvu Čechovy epopeje, nazvaného »Svatební dary«. Slavnostní a obřadný malíř slovesného dekoru dělí se i tuto s umným řečníkem o hlavní úlohu; vlastnímu epikovi přiřčeno jest však místo nepatrné. Opíraje se jednak o své cestovní zkušenosti v Jutsku, jednak o svou intuiční schopnost proniknouti do rázu i života středověkého města, položil Svatopluk Čech děj tohoto zpěvu do starodávného Ribe; ctihodné cihlové katedrále s čtyrhrannou věží, kterou sám navštívil, mohl přiřknouti při svatebních událostech podíl jen skromný, zato však soustředil hromadné dění i intimní výjevy novomanželské k hradu Ribehusu, nyní již nadobro propadlému v travinách a rákosí za přívětivým městečkem. Plesná a svěže barvitá oslava Ribe středověkého, jak se vyšňořilo květy, praporci i kroji na uvítanou mladého páru královského, přervána jest obsáhlou retrospektivou, jíž si brožíkovský básník nedovedl odepříti. Setkání Valdemarovo s Dagmarou na lodi naproti Rujaně se mu proměnilo v milostný, holdovací výjev v dokonalém slohu rytířském; první slovné dorozumění snoubenců v lodním stanu inscenoval jako důvěrnou slavnost pod nachovým baldachýnem 143