vůdčích dějepisců; jejich karakteristika neukazuje stop dějinně věrné individualisace, nýbrž mluví spíše o básníkově snaze idealisticky typisovati. Místo zchytralého politika, kolísajícího vrtkavě mezi přízní císařskou a papežskou, a upevňujícího ohrožený trůn penězi a pletichami proti vůli domácího panstva, setkáváme se u Čecha s prototypem moudrého, pevného a samozřejmého panovníka, jenž se opírá o starou rodinnou autoritu a o lásku svých poddaných. Místo trpné a pokorné manželky, bezohledně zapuzené pro sokyni politicky významnější, posazena po bok Přemyslu Otakaru 1. vznešená a důstojná panovnice, jejíž klidná slova plynou z jasných zkušeností šťastného manželství. Vedle obou představitelů světské moci neztrácí se v podání Čechově ani hlava duchovní vlády v Čechách, biskup Daniel, přetvořený v ušlechtilého hodnostáře a nábožného kněze ze sobeckého milce a zištného marnotratníka, o jakém poučuje dějepis Tomkův. Ještě mocněji než toto úsilí o idealistickou typisaci na úkor výrazné skutečnosti historické proniká hned v prvním zpěvu »Dagmary« příznačná snaha: Čechova, aby neveliký děj byl proměněn v řadu sytých a složitých obrazů nákladné výpravy, pod nimiž se namnoze ztrácí jak pohyb příběhu, tak karakteristika postav; vedle nich zatlačuje živel rétorický původní jádro epické. V rámci téhož dne vystřídá se patero obrazů bohatých figurálně i dekorativně: vstup svatebního poselstva dánského do trůnní síně hradu pražského; pohled na Prahu s ostrohu hradčanského; slavnostní hodokvas, zakončený Strangovou hrou v šachy o nevěstu; zábava panstva dánského i českého po králově odchodu při stole, představení Dagmary Dánům, zvláště žasnoucímu Strangovi, a závěrečné loučení rodičů s dcerou. Slavnostní situace sama ukládala básníku, aby rozpředl několik velkých řečí: vlastní námluvné poselství Valdemarovo, tlumočené panem Strangem, a odpověď krále Přemysla na ně; pak slavné požehnání královo i královnino, jímž se loučí s Dagmarou, jež bylo napověděno již v dánské písni. K tomu připoiil Svatoplůk Čech ještě další pásmo řečnických čísel, jimiž otočena jest hra v šachy: hrdinskou rétoriku starého českého křižáka Jiříka z Buzovic, symbolické kazatelství o šaších, graciosní výklad sličné zápasnice o hlubším smyslu figurek a po skončení turnaje etymologický rozhovor o jméně Dagmar. Přes tento veškerý nadbytek prvků, zadržujících dějový postup, podařila se Svatopluku Čechovi v prvním zpěvu exposice opravdu '9* '131