ným způsobem učeného kronikáře, jednak v pochybném slohu romantické sentimentálnosti. První Vocelova píseň »Plavba« souhlasí s balaidou »Věno manželské«: přání, která Dagmar vyslovuje teprve na výzvu Valdemarovu, vložena jsou roztoužené nevěstě královské do úst za měsíční noci při plavbě na člunu, kdy něžná cizinka zpívá o svém stesku po vlasti i o své lásce k choti. Obsah čtvrté balady prostonárodní o Dagmařině smrti rozložil rozvláčný Vocel do dvou romancí »Skaldův zpěv« a »Dragmíry smrt«. V první romanci Dagmar nevystupuje vůbec, nýbrž zpráva o jejím umírání v R.ibe stihá krále na Skanderburku, když slavě své vítězství velkými hody naslouchá skaldově písni o úspěšných dánských bojích s Němci, teprve pak cválá Valdemar k ribbskému zámku a v trysku předhoní veškeré panoše, kteří jej provázeli. Mdlá aJ místy suše didaktická Vocelova romance o Dagmařině skonu přidržuje se těsně předlohy a jen šíře rozvádí mravně naléhavé prosby královniny, jimiž chce si pro budoucnost zajistiti správný vladařský postup svého manžela. Zda Svatopluk Čech toto Vocelovo zpracování znal a zvláště, zda k němu přihlédl, když se ke své básni připravoval, nevíme. Z rysů, jež Vocelovy romance mají proti lidovému podání na víc, vyskytuje se II Svatopluka Čecha motiv jediný, že totiž mladá královna nežádá sama za svatební dary, nýbrž že skromně odpovídá k prosebné nabídce Valdemarově trojnásobnou žádostí, ale tato změna jest skoro samozřejmá při Čechově povaho~resbě Dagmary a vyplynula spíše z jemné úvahy psychologické než z příklonu k Vocelový~ »Přemyslovcům«. Zato Svatopluk Čech dosvědčil sám, co jej nejmocněji vábilo, když pročítal dánské balady ztlumočené Vocelem, a co jej pohnulo, aby studiemi dějinnými i zkušenostmi cestovatelskými si doplnil obraz severské tradice. Vyjadřuje se o tom s výmluvným vznícením horujícího troubadoura, velebí-li ve svých cestopisných črtách »ideální postavu ženskou, obraz milostné a dobrotivé kněžny« a opět ))milostný obraz české dcery královské« nebo »líc milostné podoby, která kdysi z moře jako blahověstná zora lidu dánskému vysvitla a naplnivši Dánsko lahodnou září brzy opět zašla, tiše a krásně jako červánek večernÍ«. V této slovanské kněžně na germánském severu, v této luzné poselkyni míru mezi válečníky oděnými do ocele, biskupy ztravoavnými panovačností a misionáři zbrocenými krví pozdravoval český 123