sko k činu, k odvaze, k mužnosti a zvláště zpět do jednoty národní; to vše dodává mu dllvěry a léčí jej z temné melancholie, do níž naladěn byl vstup této básně, předjímající o deset let sloh »Jitřních písní«. Ale vlastní politická myšlenka zůstává zde přece zastřena přebujelým živlem dekorativním. Jinak v polemické básni »Malému národu«, která nebyla za Čechova života otištěna, a kterou vydavatel sebraných spisů Čechových položil do r. 1883, ač výrazově působí jako paralipomenon »Jitřních písní«, shodujíc se zvláště s proslulou protiněmeckou a protimaďarskou »Modlitbou« tamní. Zde, v prudké obžalobě Maďarů a v prorocké věštbě dějinného soudu nad nimi, překonala básnická publicistika česká po prvé úplně onen politický romantism, s nímž se na Maďary a jejich politiku, dědictvím po revoluci let 1848 a 1849, díval náš starší liberalism, přenášeje sympatie, získané Alexandrem Pet6fim, na Ludvíka Košuta. Nezapřel zde Svatopluk Čech sice podivu pro starší fáze dějin uherských a pro jejich zápas s rakouským zpátečnictvím, ale hned podrobil jejich celý veřejný, politický a kulturní byt ve přítomnosti přísné a při tom věcné kritice, řízené stanovisky národního sebeurčení, dějinné humanity, politické mravnosti, při čemž nemluví Čech pouze jako obhájce Slováků, nýbrž všech národů, snášejících křivdu od Maďarů, »tyranů běsných, ale tyranů malých«. V řečnicky úchvatné gradaci, zesilované stále příkrými antitesami, dospívá básník ve třech hněvných slokách závěru k prorockému vylíčení konečného maďarského pádu. V duchu politickodějinné koncepce, na níž jest zosnována také »Slavie«, přisuzuje Svatopluk Čech opět R.usku, aby »zbojníkovu slávu trpasličí srazilo do prachu ranou strašlivou«; až na tuto představu, splnila se po světové válce r. 1919 Čechova věštba o maďarském pádu do slova a do písmene. Před vydáním »Jitřních písní« nenapsal Svatopluk Čech tak mohutné invektivy politické, konkrétní v názoru, hutné ve výrazu a prosté veškerého zbytečného dekora. Snad by při konečné úpravě byl urovnal ještě některé nepřesnosti rytmické i rýmové a odstranil zbytečné opakování některých představ a obrazů, avšak pronikavější redakce nepotřeboval tento úchvatný výkřik pobouřeného svědomí, jenž pouze z posvátné potřeby mravní se dovolává dějinné Nemese; proto nesnadno říci, proč Svatopluk Čech neodevzdal báseň »Malému národu« veřejnosti ani časopisecky, ani v souborném vydání svých spisů. Lhostejnost, s níž Svatopluk Čech ve »Slavií« sledoval reá\ní 111