pochybnosti o smyslu a úspěchu svého buditelského díla; horují v plamenném monologu o národních svých ideálech; sahají dychtivě po číši, v níž místo osvěžení pro vyprahlé rty nalit jest jed; jsou potupně mrtvi vyvlečeni ze žaláře, an bulharský lid dále snáší mrzkou porobu. Ale pak apoteosa: konečné zlomení tureckých pout a založení samostatného státu bulharského jest naplnění životního úsilí obou bratří, na něž vděčný národ nemůže zapomenouti, takže závěrečná, ryze řečnická apostrofa Dimitrije a Konstantina Miladinovů jest zároveň oslavou boje všech Slovanů za volnost, založenou na vědomí práva i mravnosti. Ještě zběžněji než politických otázek jihoslovanských dotekl se Čech ve »Slavii« problému slovenského; pouhou elegií bez jakéhokoliv výhledu do budoucnosti vyznívá jediná sloka druhého zpěvu »Slavie«, kde vystupuje zádumčivý Slovák, »hoch dobré líce«, tesknící po do-,. mově, karakterisovaném konvenčně třemi znaky, krásou horské přírody, svěžestí lidového básnictví a krutou porobou maďarskou. Když se r. 1885 v pseudonymně vydané básni »Na Váhu« k těmto motivům vrátil, propracoval je nejen se zálibnou virtuositou lyrickou, ale i se snahou o prohloubení myšlenkově politické. 2alná představa slovenské přítomnosti rýsuje se opět na stilisovaném pozadí krajinném, jehož náladu určuje jednak hustá tma noční, jednak chmurné šumění Váhu, zachycené působivou zvukomalbou. Dvojí hlas pře se v této smutné končině podtatranské, beznadějný nářek mužů žalujících do bezmoci uprostřed nepřátel, zvýšené samovolnou odlukou, přehlušuje tu okouzlující píseň dívčí plnou původnosti a! přírody. Mluveno literárně: Svatopluk Čech, který bedlivě sledoval duchovní život na Slovensku, jak svědčí zvláště jeho pozoruhodné ocenění básní liurbana Vajanského r. 1880 ve »Květech«, kolísal počátkem let osmdesátých mezi dvojím pojetím slovenské otázky, starším romantickým, podceňujícím odluku štúrovskou a zdůrazňujícím jednostranně lidové i přírodní prvky národní osvěty slovenské, a mezi novějším, politicky uvědomělým, které uvádělo ve spojitost slovenský separatism a stupňující se úspěchy persekuce maďarské; stačí srovnati B. Němcové »Chýši pod horami«, lieydukův »Cymbál a husle« neb liálkovo »Děvče z Tater« s oběma Nerudovými slovenskými kusy v »Knihách veršů«, aby vysvitl podstatný ten rozdíl. Svatopluk Čech rád by smířil obojí stanovisko, což ostatně není zvláště nesnadno. Rozpřádá do široka oslavu přírody a lidovosti slovenské a čeká odtud vyvření nových sil, ale zároveň volá Sloven110