koncepce »Slavie« úplně Čechově osobní povaze, a to v ladění, jež po jinošské ohnivosti přinášela první léta mužná: jak skromně, ba bez národního sebevědomí staví se postavou svého krajana k otázkám slovanské politiky! jak plaše vyhýbá se všemu, co jest v ní nepřeklenutelné a nesmiřitelné! jak naivně připouští kterékoliv řešení, jen když jest smírné a souladné! Bylo by však křivdou, kdyby přes to přese vše bylo Čechově »Slavii« upíráno, že podstatně obohatila české básnictv~ věnované šíření slovanské vzájemnosti. V jed n o m směru přinesla sem tóny docela nové: tam, kde postavou Vladimírovou a jeho zásadami, jakož i alegorickým povstáním na lodi Slavii důrazně poukázáno k tomu, že otázka budoucnosti Slovanstva se nikterak nevyčerpává výhradními snahami politickonárodními, nýbrž že obsahuje také závažný problém sociální; obrozenského kollárovce, zachovávajícího národně romantické tradice otcovského domu, doplnil tu důmyslně myslitel a básník »Adamitú« i »Evropy«, hloubaiíci o novověkých záhadách společenských a mravních. Opakoval sice v nejvzrušenější části své skladby dějovou zápletku starší, mnohem konkrétnější básně vlastní; ztlumil žár a var rozkladných a sopečných ideí příliš hladkou a urovnanou rétorikou; zeslabil temné a zoufalé patos nihilistických protestů matně optimistickým závěrem, ale přes to ve Vladimírovi, přesvědčivé to postavě, zosnované na základě studia revoluční ideologie ruské a jejího domáciho ztělesnění slovesného, vytvořil typ pro básnictví české nový a nejen literárně pravdivý, nýbrž též dějinně památný. Se slavjanofilským svým protichůdcem Ivanem, který rovněž svědčí o důkladné znalosti ruských proudů kulturních, s romantickou dvojicí polskou, zasazenou do propracovaného obrazu polského svérázného bytu, soustřeďuje na sebe Vladimír hlavní pozornost čtenáře, ačkoliv co chvíli ji odvádějí dlouhé popisy krajin a náladových výjevů, libovolné vložky lyrické a rozpředené partie řečnické. Vrstevnická kritika formalistická, která se »Slavií« zabývala zevrubněji teprve, když jejím knižním nezměněným otiskem byla zahájena r. 1884 Šimáčkova »Kabinetní knihovna«, pokoušela se dovoditi, že. báseň Čechova jest i po stránce čistě umělecké dílem bezvadným; nejpromyšleněji provedl to široce založený rozbor Kabelíkův. Uvažovala úzkostlivě, zda ji dlužno řaditi mezi eposy reflexivní, či spíše vymeziti jako alegorii metaforickou - a domnívala se, že takovým 101