jeho sympatie se přiklánějí k pracujícím proletářťím, pokud Vladimír na lodi Slavii ztotožňuje svou věc s revolučním podnikem vzbouřených námořníků, zaznívá nám z toho všeho poplašný hlahol »Kolokolu«, jejž v padesátých a šedesátých létech rozhoupávali socialističtí a političtí radikálové ruští s AI. liercenem a M. Bakuninem v čele. V ruském jazyce tu slyšíme obdobu a pokračování staršího socialismu západoevropského, jmenovitě německého, jež však nabývá zvláštní příchuti tím, že hlasatelem jest nikoliv dělník, nýbrž zhýčkaný příslušník výsadní třídy. Ale od převratného roku 1861, kdy •. car Alexandr II. provedl osvobození selského stavu, nabyl v mládeži ruské vrchu směr jiný, podnikající hlavně kritiku společnosti a života s hlediska praktické filosofie a veřejné morálky; byli to jmenovitě oba pokračovatelé a dovršitelé N. O. Černyševského, literární kritikové N. A. Dobro1jubov a D. I. Pisarev, kdož formulovali zásady ruského realismu, přezvaného oď odpůrců nihilismem a zpopularisovaného úchvatně konkrétními románovými postavami arcimistrů ruské prósy. Jako radikálové vyšli i stoupenci ruského filosofického realismu z nauk západoevropských, vytvořivše svou soustavu sloučením zásad anglických národních hospodářů i utilitářských moralistů, francouzských hlasatelův emancipace masa, mladoněmeckých zastánců kra~ní tendenčnosti v umění a jmenovitě přírodovědeckých materialistů v Německu; na ruské půdě přibyl k této nedomyšlené směsici cizích nauk příkrý a bořivý odpor vůči každé tradici a zvláště sklon k požitkářskému sebezbožnění i k pohodlné nečinnosti. Vladimír ze »Slavie«, připomínající šlechtickým hedonismem svého samolibého mládí poněkud vůdce nihilistického směru D. I. Pisareva, hlásí se přímo mezi nihilisty vzletnou svouapoteosou »pouhého nié«, která vyúsťuje v kredo smyslného a sobeckého rozkošnictví, a k níž jest připojena prudká obžaloba celého Ruska soudobého. Jako žáci Černyševského jest též Vladimír bořitel bez jakýchkoliv ohledů tradičních a zřetelů historických, odpůrce náboženských a uměleckých ilusí. posměšný protIvník všech slavjanofilských programů, vrcholících ruským imperialismem. Jako bychom četli některou ze sžíravých kritických úvah protiuměleckého střízliv ce N. A. Dobro1jubova, připadají nám Vladimírova prudká slova, jimiž vyvrací bratrovu obhajobu krásy a poesie: zaV'rhuje básnictví, jež zachraňuje před analysou a zmarem rozpadající se starý svět; hlásá potřebu řízné kritiky, jež by odklidila 101