dosavadních řádů, než v nečetných projevech zmateného úsilí vytvořiti nějaký sociální a mravní klad. Vladimír, duch zároveň ohnivý a ironický, vrhá své příkré odsudky odpůrcům do tváře s mladistvou vášnivostí, která vyvěrá z hlubin duše v podstatě šlechetné, překypující nevolí nad křivdami společenskými, a proto strhují tyto junácké protesty, i když se nesnášejí s aristokratickými sklony a se skeptickou pósou revolučního bouřliváka. Takto horší se Vladimír, okouzlený zevním půvabem J advižiným, na nespravedlivý řád, který výsadní kulturu šlechtickou podmiňuje tvrdou prací a těžkým strádáním robotníků. Takto odmítá romantické konvence básnictví, přiživujícího se na plísni a rzi minulosti mravně hodné zavržení. Takto horuje proti licoměrnictví naší doby, nasazující si prázdné, byt lesklé masky, aby zakryla vnitřní nicotu. Takto útočí na bratrovu idealisaci »svaté Rusi«, jíž nechce odpustiti ani vládu kněží nad neuvědomělým lidem, ani nevolnictví mužické, ani samoděržaví carské. Nesrovnává-li se Vladimír se svým bratrem Ivanem ani v jediné zásadě, shoduje se s ním úplně v důrazné a půvabné výmluvnosti, s níž přednáší a obhajuje své revoluční a nihilistické názory; ba virtuosními ukázkami klasicky uhlazené a důmyslně členěné rétoriky předči ještě svého bratra. Vladimír, pochybovač a nevěrec, kácející nemilosrdně staré modly i bohy kolem sebe, nepochybuje o kráse a spolehlivosti dokonalého slohu, přináší mu ochotné oběti, kdykoliv se udá příležitost, a vkládá proto do svých řečí uzavřené oddíly rétorické po způsobu operních arií - ani si neuvědomuje, kolik tradičního estétství jest utajeno v jeho zdobných odstavcích! Na dvou místech básně dostoupila okrasná výmluvnost Vladimírova vrcholu, bez ohledu na to, že situace tam i onde spíše vyžadovala úsečné a vzrušené řeči vášně i myšlenkového napětí. Po prvé jest to na závěru prudké kontroverse s Ivanem, která odhalí nepřeklenutelné rozpory názorové nejen mezi rodnými bratřími, ale i mezi oběma krajními křídly intelektuální Rusi. Tehdy Vladimír, podobně jako ffenoch v druhém zpěvu »Adamitů«, rozvíjí své nihilistické vyznání víry odpovědí na bratrovu otázku, jaké jest heslo jeho. Rozmanitě ustroje •. , nými slokami honosné kultury veršové zaznívá tu apoteosa věčného »nic«, z něhož bublina lidského života se vynořila a kam se zase vrátí;! Vladimírův skeptický pohled zjištuje toto nic jak za náboženským rozletem, tak za učeneckým zkumem, za idealismem jinošským i za: 7* 99