výslovně mluví pouze o '.»hrázi rodu, vlasti, o hříších tu i tam, zarostlých hrobech«, nedotýkaje se ani myšlenkou rozporu katolictví a pravoslaví. Bylo by však zhola nesprávno tvrditi, že pouze Svatopluk Cech potlačil ve slavjanofilství náboženskou stránku ve prospěch ideálů národně politických, a vysvětlovati proto pojetí Ivana jako dusledek čechovského liberalismu, který se odvracel od náboženských hodnot národního probuzení. Také na Rusi v šedesátých a sedmdesátých létech opouštěli slavjanofilové náboženskopoJitické ideály Kirějevského a Aksakova a nahrazovali je vzájemností slovanskou rázu čistě světského, spojující panslavism pod carským žezlem s kulturní vzájemností kollárovského způsobu; i k nám zaléhaly podobné projevy ruských slavistů A. :F. lIilferdinga a O. :F. Millera, věrných to přátel národu českého. Rusko, opírající se spíše o svou početnou velikost a státní moc, než o své pravoslavné náboženství, a silné spíše ryzostí svého lidu i starodávnou původní osvětou, než čistotou svého živého křesťanství, mělo stanouti v čele sjednocených slovanských národů, nikoliv již v popředí veškerého křesťanstva. Mladší toto slavjanofi1sví zesvětštilo a zpozemštilo ideály svých předchůdců, kteří byli daleko filosofičtější a. také smělejší; v rukách filologů a historiku stalo se ideovou oporou vědeckého ba dání, kdežto ve dvorských a vládních kruzích nepohrdlo úkolem posilovati a zdůvodňovati samoděržaví ve státě, v církvi i s jeho choutkami imperialistickými. Od těchto pozdějších slavjanofilů,. jejichž zásady v několika odstínech a s nestejnou měrou skutečných znalostí Rus'ka tlumočili u nás novináři, shromáždění kolem »Národních Iistů«, Josef lIoleček, JaromÍ'r IIrubý a Josef V. Kalaš, čerpal své zásady též Ivan ze »Slavie~<. Jeho životní obzor a zdravý smysl pro skutečnost mu však brání, aby neupadl v úzkoprsé odbornictví učených slavistů, kdežto svobodomyslný duch celé básně chrání jej před autokratickými omyly carských reakcionářů. Východiskem Ivanových úvah o poslání Slovarnstva a Ruska jest čistě slavjanofilský názor, že »svět západní zvolna stárne, vadne«, a že »do chudých žil a cév z východu zakypí mu nová krev a hruď Evropy osvěžená zmládne«. Jíž koncem šedesátých let soudil velmi podobně Cechův předchůdce Václav Šolc, prorokoval-li, že »chorobný svět jak stařec nade rovem oživne zpěvným slávských rodů slovem a nových krás se zaskví růžnou pletí«; v »Evropě«, jmenovitě v prologu propra96