meckého svou filosofii dějin v téže době, kdy z obdobných podnětů ideových vznikalo na polské půdě národní mesiášství a v Čechách konárovská koncepce slovanské vzájemnosti na základě humanitním. Toto trojí obrodné hnutí všelidských cílů a národně mravního patosu se navzájem vylučovalo, ježto každý z národů slovanských vkládal do něho vedle své tradiční duchovní vzdělanosti také zvláště kus své osobité povahy kmenové. Jmenovitě v Čechách nemohlo býti a také nebylo pochopení a zájmu pro náboženskou filosofii dějin J. V. Kirějevského, pro bohoslovecké myšlení A. Št. Chomjakova, pro hospodářsko-politické úsilí J. f. Samarina, ani pro dějezpytné výklady K. S. Aksakova. Jejich nábožensky vlastenecká důvěra v obrodnou moc :ruského národního pravoslaví, jejich pokorné zříkání se osobnostních práv ve prospěch obecné, věrou posvěcené pospolitosti, jejich mystický kult prostého instinktu, vítězícího nad poznáním a vÝvojem rozumovým, odporovaly úplně myšlenkovému směru soudobých Čech, jejž určoval jednak osví{;enský demokratism tlavlíčkův, jednak syntesa liberalismu a křesťanství, provedená v reformačním duchu františkem Palackým. Naopak ony částky slavjanofilského učení, které se v celku shodovaly s myšlením českým a které ostatně ukazovaly nejurčitěji ke společnému původu v německé romantice, byly v Čechách běžny z pramenů domácích: ať šlo o dějinnou ídealisaci pravěkého bytu a karakteru slovanského, ať o tvořivou touhu po jednotné a celistvé kultuře národní, ať () přesvědčení, že podle dialektického procesu dějinného připadá nyní Slovanúlll vľidčí místo v Evropě. Též o Ivanu ze »Slavie« dlužno říci, že tyto zásady, které celkem neurčitě hlásá, přejal z myšlení českého, nikoliv od ruských slavjanofíW z moskevské skupiny Kirějevského, od níž jej především dělí stanovisko náboženské. Tento dokonalý ruský šlechtic, honosící se přísným smyslem pro čest a statečnost, jemně vnímající umění a chápající vědu, neprojevuje ničím náboženského života: neprobudí se v něm ani, když Ivan, zdrcený odmítnutím Jadvižiným, při odjezdu ze zámku zastaví se u staré hrobky, ovívané dechem smrti, ani když hledá záchranu ve svém zoufalství lásky, kde by člověk opravdu náboženský - a tím spíše pravoslavný slavjanofil - vzýval Boha, tam Ivan hledá útěchu a posilu v citu vlasteneckém. Proto v jeho tragickém rozporu s polskou hraběcí rodinou nemá rozdíl víry významu sebe menšího, a Ivan si ani neuvědomuje, že ho od Jadvigy dělí také náboženství; 95