vyhověti tam, kde bychom čekali alespoň pokus o plán obnovení politického. Velice vtipně ironisuje tento poetický, ale ne dosti skutečný obraz Svatopluk Cech sám v druhém zpěvu ústy Ivanovými, když těsně před bouří se na palubě rozpoutá prudká váda mezi Srbem a Chorvatem a zachvátí v zápětí všecky představitele slovanských národů. Tu sarkasticky se obrací Rus 'k Cechovi slovy: »Tot tvoje lyra slovanská! Slyš, brate, Ó slyš ten její souzvuk velkolepý! « Ivan sám zná v důsledném svém imperialismu jediný prostředek, totiž aby Rusko sjednotilo politickou mocí všecky nMody slovanské a podřídilo je svému pevnému žezlu, utvoříc z nich jediné' vojsko, jedinou církev, národ jediné řeči a zajistíc tak Slovanstvu bezpečí před nepřáteli. Ale Cech i nadále setrvává při svém národním individualismu, jehož zásad však neopakuje, nýbrž poukazuje k tomu, že Rusko, byt zevně ohromno a silno, přece není schopno sjednotiti Slovany v jediný národ, jmenovitě když vnitřní neduhy, zvláště nihilism, hlodají na jeho zdraví. Dále tato diskuse se nevede, neboť živelná i sociální bouře hned nato zachvacuje Slavii, a vůbec Cechova úloha v ději následujícím jest praskrovná. Přináší lék pro polomrtvou J advigu, ale ten sám nepřivodí jejího procitnutí ze smrtelné mdloby. Přimlouvá se, když Jadviga v Ivanově náručí otevřela zraky, u starého hraběte, aby požehnal svazku obou milujících srdcí, leč ,nedovede pohnouti zapřisáhlého Poláka, který sám musí si probojovati zápas mezi starou přísahou a prudký;m lidským hnutím otecké lásky. Plesá konečně nad symbolickými zásnubami Polky s Rusem, čerpaje odtud pevnou víru netoliko v obecné urovnání sporu rusko-polského, ale i v konečnou shodu všech národů slovanských, avšak jeho slova zatlačována jsou významnějším projevem nihilisty Vladimíra, jemuž dodává váhy i tragická situace, za níž umírající snílek žehná bratru soku, snaže se zároveň najíti vyšší shodu mezi vlastními utopiemi a tuchami slavjanofilův. V celku přiřkl Svatopluk Cech představiteli vlastního národu ve své skladbě skromničké místo chudého příbuzného. Nezasáhne rozhodně ani do revolučního děje na Slavii a do její záchrany, ani do románku lásky mezi Ivanem, Jadvigou a Vladimírem, ač dobré vůle' a ochoty mu nechybí. V rozpravách o dějinném poslání Slovanstva vyhrazuje pro svůj národ pranepatrné místo mezi početnějšími a významnějšími bratry a do bouřlivých diskusí o přerodu člověčenstva neodvažuje 91