navzf;lory radostně se kojí věrou ve velikou a nedalekou budoucnost Slovanstva za vedení Ruska. Český nadšenec zesiluje sám důvody, proč dlužno od Rusi očekávati netušené divy v děiinách, a příkladem uvádí vítězství vojsk Alexandra I. nad Napoleonem na Rusi, případ to, jímž vnitřní sílu ruského národa dokládali nejen přečetní spisovatelé domácí, se Lvem Tolstým v čele, ale i rusofilové čeští od dob Jungmannových a Čelakovského. A v jeiich duchu hledá stísněný, nikoli však beznadějný mluvčí českého národa na palubě Slavie útěchu pro českou »chudou výspu v moři cizoty« v slovanské pospolitosti, zvláště ve vzájemnosti rusko-české. Nepředstavuje si jí pouze po kollárovsku jako kulturní a literární výměnu duchovních statků, ale naopak ani jako politické podřízení se státnímu principu carské říše; jest ostatně nezcela jasno, co se svým řečníkem Svatopluk Čech míní, horlí-li o »družbě nesobécké« a Žádá-li, aby Čechové a Rusové byli »úvazkem jen lásky obepnuti, v němž každý po svém rozvíjel se volně«; to, co zde Sv. Čech pouze neurčitě naznačil, promyslil poněkud později Josef Holeček mnohem přesněji, reálněji a přesvědčivěji. Ruský státní i vojenský imperialism Ivanův, který se dovolává postupujícího sklonu světa k velikým celkům, Čech v zájmu národní humanity odmítá, míně, že by vedl k podobnému potlačování menších národů, jakého se již dostalo Polákům. Aniž se zmínil o tom, jak míní upraviti poměrů oněch Slovanů, kteří dotud nemají samostatného národního státu, hlásá solidaritu svérázných a svéprávných slovanských celků způsobem vzletným, ale příliš všeobecným, jehož formulace na počátku 80. let zněla příliš utopisticky: »Ne, budiž duše Slovanstva jak lyra, jež různé struny zlatou sponou svírá: tu mohutná necht zvučí ruská struna, s ní nechat polská ušlechtilá zvoní, k nim statečně se druží srbská iuná, i česká v to své skromné zvuky roníj nech každá tu svým vlastním hlasem hude, však jedna mysl at je v souzvuk ladí, a mrzký svár je nikdy nerozvadí pak slovanský zpěv slavně zníti bude!« Krásnému, dvojnásobně básnickému obrazu je tu zřejmě cobětována určitost myšlenky; vábný program všeslovanské antologie sotva-může 90