balkánské, že Ruskem zmítají podobné bouře, jaké dříve sám nnsuzoval evropskému západu, a ježto nepřestával viděti v Rusku vlastního představitele Slovanstva vůbec, nemohl nepřiřknouti téhož kritického postavení, v němž po výbuchu francouzské komuny zpodobil starou Evropu, nyní Slavii; rozdíl zakládal se leda v tom, že již napřed byl \ svými sympatiemi Svatopluk Čech povzbuzován, aby věřil, že Slavie \překoná llebezpečí, v nichž Evropa podlehla. Obdoba byla tak silná, že svedla básníka, u něhož tvůrčí invence léty ubývalo, aby pro myšlenkovou rozpravu o vtírajících se problémech a pro jejich dějové ztělesnění použil téhož alegorického motivu. I vrátil se k několikráte zpracované své látce mořské i lidské bouře na lodi, ale větší měrou než kdy před tím dal povahám i příběhům smysl jinotajný. Vůči starší své »Evropě« neobohatil látky valně, tam pak, kde pozměnil ráz událostí i karakterů, značilo to jednak optimistické zesládnutí a selankovité zploštění, jednak mlhavost a matnost obrysů; to vše se stupňUje průběhem děje, který na rozdíl od »Evropy« teče jediným uzoučkým řečištěm. Kdežto vstupní apostrofa lidstva v »Evropě« značila dočasné přechýlení básníkovo k západnické inspiraci .světoobčanské, postavil Svatopluk Čech v čelo »Slavie« apoteosu 'alegorické Slávy úplně v duchu východního slavjanofilství; vzývá ji zároveň jako dárkyni básnického vnuknutí i jako jinotajitelnou postavu, stkvící se na přídi pomyslného korábu v podobě polychromovan:ého mohutného díla řezbářského, jehož mistr nezapomenul ani na lipový věnec v kadeřích, api na strunný nástroj v ruce, ani na symbolickehobíleho orla. S toužebnou a tklivou oddaností koří se básník Slavii, uctívaje v ní zároveň matku, milenku i musu a míse do přemýšlení o velikosti a kráse Slovanstva nejsubjektivnější prvky citové: co bylo chlapci, vznícenému kollárovským nadšením otcovým, předmětem pokorného podivu a jinochu nejtrvalejší složkou barvitých snů básnických, to zůstalo stárnoucímu muži posilou a útěchou ve dnech elegie a nejistot. Není dozajista náhodou, že při tomto vroucím projevu zbarvení tak osobního se, vynořuje Svatopluku Čechovi jeho oblíbený obraz o Al1taru a Peri, kterýžto východní motiv věrného milování nad smrt silnějšího opětovně zaměstnával jeho básnickou obraznost, ač konečné a uspokojivé formy se přece jen nedostalo této půvabné zkazce chovající pro Svatopluka Čecha drahý symbol ženství, jak si je v dúsledném svém 82