Kollárovy zdály se prudké obžaloby Míckíewiczovy do krvaveho katanství ruského, ač znalci nemohli. přehlížeti, že prorocký Xluch Mickiewiczův nadál se konečné shody mezi znesvářenými bratřími a činil ji závislou na obratu ruské politiky směrem liberálním; tucha básníkova docházela potvrzení konkrétními skutky krajanských politiků od St. Staszice po Aleks. \Vielopolského. Bylo potřebí klidného a zralého úsudku, aby Svatopluk Čech pochopil, že s obou stran dály a dějí se vážné pokusy o smíme překlenutí rozporu, jejž mladistvý romantism pokládal za tragický a osudový konflikt odvěký, a pochopení tomuto se Svatopluk Čech nezavíral, zvláště od té doby, kdy jal se důkladněji poznávati politiku ruskou. Mohl vyslechnouti takové tóny z Puškina a Chomjakova; mohl postřehnouti, že o dorozumění s Poláky svorně se snažili po litevských vlastencích Odyniecovi a Kirkorovi konservativní Pogodin i revoluční liercen; mohl se zamysliti nad smírným státnickým úsilím velkodušného Jiřího Samarina; ne-li odjinud mohl nabýti důkladného a přesvědčivého obrazu o těchto snahách a pokusech z cenných statí učeného slavjanofila českého Josefa Perwolfa, zvláště z výborného článku jeho o vzájemnosti slovanské v Riegrově Slovníku naučném. Jmenovitě synu národu českého, který při panslavistickém horlení nikdy nespouštěl se zřetele ideálů humanitních, bylo l).etoliko pravděpodobnou hypotésou, ale pUmo mravní nutností věřiti v možnost smírného rozřešení bratrovražedného boje mezi Rusy a Poláky, a v tom úplně se shodoval básnický mluvčí svobodomyslné mládeže s politickým vůdcem českých konservativců františkem Ladislavem Riegrem, jehož proslulá řeč v Moskvě r. 1867 byla prodšena touž světlou věrou a naději. S pozorno·stí mnohem zjitřenější sledoval Svatopluk Čech, kterak pod korou carského a pravoslavného Ruska kvaSÍ rozkladné hnutí nihilistické a jak stále četnějšími sopečnými výbuchy ohlašuje veřejnému svědomí blízký příchod revoluce politické i sociální. Básník »Adamitů« a ;;,.Evropy«, vyprávěč povídek »Mezi knihami a lidmi" a »Poslední jaro« netajil se nikdy porozuměním, ba sympatií pro odvážné strůjce nového společenského pořádku a nové mravnosti a nezavrhoval jich ani, když navzdor svému okolí rozpoutali vzpouru a zahájili propagandu činu; neschvaloval pouze krvavého teroru ukrutenství v důsledku své české a křesťanské humanity a pochyboval vždy jako ryzí povaha umělecká o hodnotě, ano o možnosti důsledného egalitářství. Ale, jak 80