oslavu Slovanstva, jež by vedle apoteosy kulturních i politických sil celého plemene, kráčejícího vstříc slavné budoucnosti, znamenala zároveň usmíření jednotlivých národů. V duchu Čechových názorů období pokavkazského a v důsledku vítězství ruských zbraní i ruské diplomacie na Balkáně r. 1877 a 1878 měl se jako v »Zimní noci« kupiti obecn~' triumf slovanský kolem carského Ruska, k němuž představitelé Čech i jihoslovanských národů měli vzhlížeti jako k svému ochránci a osvoboditeli, a jenž vedle mluvčích slovanské síly mýšlenkové měl zosob'ňovati slovanskou politickou moc; takto 'ruský národ a stát by zahajoval v básnickém jinotaji Čechově nové období dějinného rozvoje, v němž by Slované vystřídali, mocnosti západní, rozhoduiící dotud o politice světové i o rázu lidské myšlenky. Až potud se shoduje základní politicko-ideová osnova nově skladby se »Zimní nocí«, ale r. 1880 a 1881 nemohl již Svatopluk Čech, muž zatím vyzrálý, pohlížeti na Rusko, říši své lásky a naděje, s týmž klidným optimismem, který vyznačoval jeho projevy dřívější. Uvědomoval si, že Rusové, dříve než nastoupí své veliké poslání v Evropě, musí nejprve vyříditi své domácí, bolestné a iávažné starosti a obroditi se vnitřně ve smyslu humanity a občanské volnosti. Nepochyboval, že se to stane; k tomu stačilo sledovati bez zaujetí státnickou moudrost a osvícenou politiku Alexandra II., Cara-Osvoboditele. Dvě otázky, zachvívající prudce veřejným životem Ruska, považoval Svatopluk Čech přirozeně za nejkritičtější: spor ruskopolský a problém nihilismu v mladém ruském vzdělanstvu. Jak bolestně polská otázka zasahá do slovanského uvědomění, mohl Svatopluk Čech pozorovati v nejbližším svém okolí. Ve Vraném mezi rusofilským otcem a synem sympatisujícíms Poláky objevil se po polském povstání týž rozpor, který v otázce polské rozevřel propast mezi Staročechy a Mladočechy. Neodpustitelné krutosti moskalské zvůle vojenské i policejní na revolucionářích .v królewstvu vzbudily u českých svobodomyslníků pochopitelné pochybnosti Id. ;poctivých úmyslech ruských slavjanofilů, což s nestárnoucím svým temperamentem vyjádřil zvláště důrazně Josef V. Prič. Politické skutečnosti let 60. až 80. odhalovaly prostoduchou utopičnost přeludných názorů Jana Kollára, který v slovanském nebi přátelskou shodou sdružil Košéiuszka se Suvarovem a který tu cara Mikuláše I. oslavil jako opravdového přítele národnosti polské. Mnohem !pravdivější než tyto odtažité tužby 79