skladbu z dějin pobělohorských, prodšenou vroucím podivem k mučedníkům Staroměstského náměstí i jejich dědicům a sálající ušlechtilým opovržením k jejich jesuitským a cizáckým odpůrcům; dobový vkus, podporovaný současným malířstvím, kochal se ve velikých výjevech historických, provedených se starožitnickou přesností a s malebným rozkošnictvím. Po »Žižkovi«, úry,,-kovité ukázce Čechova básnictví dějepravného, byl »Václav z Michalovic« první rozsáhlou skladbou o několika zpěvích, kterou otiskl Svatopluk Čech ve svých »Květech«; vyšla! v jejich druhém ročníku r. 1880, a jmenovitě vstup a první zpěv, které byly uvěřejněny pohromadě, vzbudily vedle obecného podivu napiaté očekávání. O vánocích r. 1882 vydala firma Šimáčkova báseň ve skvělé úpravě knižni s ilustracemi Adolfa Liebschera; i těm dostalo se velmi příznivého přijetí, ačkoliv přísnější kritik nemohl by přiznati vyššího vkusu zběžným, nekarakteristickým kresbám vídeňského dekoratéra, celkem štastnějšího ve výjevech milostného kochání než v patetických námětech divadelní bolesti. Pak vyšel »Václav z Michalovic« ještě dvakráte, r. 1886 a 1897, bez obrazového průvodu v kapesní úpravě »Kabinetní kl1ihovriy«, než jej básník beze změny zařadil do šestého svazku svých sebraných spisů po bok nejohnivějším dílům mladistvých sv~-ch let, »Evropě«, »Čerkesu« a »Andělu«. S nadšením čtenářstva souhlasila kritika. Mluvčí školy »národní,( v Čechách i na Moravě, která právě kolem r. 1880 sváděla prudké boje s lumírovci, pozdravili s povděkem dílo svého vyvoleného básníka, splňujicí jejich kritické požadavky, aby naše slovesné umění čerpalo látku ze života domácího, možno-li z dějin národních; aby zabývalo se při tom otázkami zaměstnávajícími českého ducha a aby vyzbrojilo se pro svůj podnik důkladným studiem domova, ať minulého, at přítomného; jenom katolicky přísný kritik P. Vychodil učinil několik vJ'rhrad se svého nábožensky historického hlediska. V tomto smyslu zahrnul »Václava z Michalovic« při knižním jeho vydání svrchovanou chvalou v »Osvětě« r. 1883 Ferdinand Schulz, jehož zběžný posudek, stavějící Liebscherovy ilustrace na roveň Čechově básni, vynáší »velebné akordy českých dějin, úchvatné obrazy z české minulosti, srdcelomnou ozvěnu českého pádu s vrcholu světové slávy do propasti zrady a nejsurovějšího násilí, všechnu krásu a sílu básně Čechovy«, které prý »vystupují před nás v mistrovské kresbě A. Lieb60