rovnává to básník k mrtvé, ale těhotné tišině před bouřkou. tiostie v monstranci salvatorské září ze zlata a křišťálu uměleckého paramentu jako čistý měsíc na nezakaleném ,nebi; třpytné drahokamy tohoto posvátného skvostu jso/u podobny slzám pronásledovaných kacířŮl, ubírajících se do vyhnanství. Při uvězněném Václavu z Michalovic, am nadarmo vzdoruje v kobce, která jest napolo mnišskou celou, napolo vězením, myslí básník na mladistvého sokola v kleci; Sidecius, který přichází k odpadlému chovanci, užívá propracovaného přirovnání o muži láskyplně pěstícím nalezené sémě, aby naznačil svůj polootecký, polopěstounský poměr k Václavovi. Při závěrečném výjevu svatebním hučí divácký zástup v chrámě, podoben hustému háji, do kterého zadul vítr; když pak tento dav soustředí svůj zájem na vzdušný zápas Václavův s Konrádem, přirovnává se jeho zmlknutí náhlé tišině na rozbouřeném moři; bělostná šije 19náciina se záplavou temných vlasů slučuje se v barokním vkusu s představou zasněžené pláně, nad kterou poletují tmaví havrani, kdežto šperky svatebčanů se kmitají v drahých látkách jako chrpy a máky mezi rozvlněnými klasy. Tato přirovnání, vyumělkovaná až k násilnosti a půvabná až ke koketerii, zdržují sice svou délkou, odkázanou ovšem také na velmi složitá obvětí, ve » Václavu z Michalovic« ostatně vůbec běžná, epický děj, ale zato silně podporují smyslovou názornost skladby. Mimoděk dosáhl jimi Svatopluk Čech také účinu, na který sám sotva pomýšlel. Uzavřel do nich velmi mnoho ze svérázného ducha barokní doby, jíž přitakal smysly a vkusem, třebaže ji odsuzoval zásadově; téže směsice velmi rafinované kultury a nyvé touhy po přírodě užívali ve svých paradoxních metaforách a přebroušených přirovnáních typičtí mistři XVII. věku, Marino a Gongóra, básníci to obou ná.rodů kteří po Bílé hoře ovládli Čechy duchově, Vlach a Španěl. Je to týž básník, jenž nedlouho potom za příležitostného podnětu vzdal výmluvný a barvitý hold španělskému baroknímu mistru dramatických snů Calderonovi, ač si výslovně připomínal, že »týž duch, jenž v jeho duši zbožné níti! nadšení posvatného plameny, jak běsný démon záhuby se řítil na kraj náš zpustlý, národ zlomen}r ... « Nádherná zdobnost popisú a přirovnání zesílila spolu s nadšeným důrazem řečnických partií obecnou zálibu pro » V áclava z Michalovic« v českém čtenářstvu, které s povděkem uvítalo rozsáhlou básnickou 59