humoru, jinak však mluví touž vznosnou a zdobnou řečí strojeného patosu, jež se rozbíhá do široka a třepí v obrazných jednotlivostech, stejně staří kněží Tovaryšstva Ježíšova jako jejich mladí, různorodí chovanci, cizokrajné krásky huertovské jako českobratrský horlitel Ambrož, zachovávajíce svůj dekorační a výmluvný způsob vyjadřování i v nejprudším efektu za situaci krajně napiat}'ch. Pro dramatické prvky jazyka nemá popisný epik Čech valného porozumění; jest až na podiv, kterak opominul veškerých pomůcek, jež zesilují aktivitu slovesa, tohoto živlu po výtce dramatického: ani kvantitativními odstíny, ani předponami slovesnými, tím méně hromaděním příbuzných a přece odstupňovaných přísudků neb naopak brachylogickým osamocením holých sloves ve větě nevyznačil pohybu dějového. Jeho všecek zřetel jest obrácen k statickým prvkům jazyka, především k přídavnému epitetu, jehož jest marnotratníkem a ciselérem· Nedovede položíti substantiva, aby ho neopatřil smyslově názorným .a zmalebňuiicim přímětkem; velmi zhusta nedostači mu běžné adjektivum, a v.ytváří si sám, po módě již zastaralé, epiteta složená, mající ráz amplifikační až přetížené strojenosti; je to ryze barokní vkus, který rád oblékal své vrstevníky do drahých rouch, honosně krumplovaných (blahodivná náruč, blahoplodná zvěst, čaroněžné pacholátko, divuněžTJÝ vděk, hrdolepý útvar těla, hrdolepé povypiaté skráně, hrdobujný vůdce, lepotkaná mříže, libozvuká harfa, milokrásný tvar, mnohočetná postava, pustošedá mlha, žhavorudé jiskry), Z amplifikačních sklonů Čechových vyvěrá také jeho záliba v propracovaných metaforách a široce rozpředených přirovnáních, která místy napodobují techniku příměrů homerských; jestliže však starý naivní epik volí obrazy z přírody hlavně k tomu, aby jimi objasnil jevy života duševního, užívá jich výpravný malíř barokního století jakožto názorového výkladu pro výjevy a události z rafinovaného života světské i duchovní společnosti, čímž dosahuje vítaného a překvapujícího střídáni dusné kultury a osvěžující přírody; tato však v celé rozlehlé skladbě vynutila si rozsáhlejší místo pouze rvenickou episodou v Ambrožově retrospektivním podáni. Směsice kněžského a šlechtického panstva v pestrých krojích při hostině klementinské vzbuzuje v básníkovi představu jarních květů zmítaných bouří; když před Verdugovým vystoupením jesuitští hosté ztichnou, čekajíce rázného gesta i slova krvavého válečníka, při58