Zda skutečně hrdiny? Václav z Michalovic probouzí se z nevědomosti, uvažuje, váhá, ale nejedná; touha, snění, duma a rozechvělost citů stále převažují jeho stránku volní; když pak se na samém konci básně jeho nejisté chtění přece vzchopí k činu, vybíjí se jinošská energie v marném podniku, který jest nepřipraven a nepromyšlen. Při něm - spíše náhodou než tragickou nutností - Václav z Michalovic hyne, a to spíše jako oběť osobního záští než jako poražený představitel principu, nad nímž vítězí organisovaná moc protireformačních protivníků, kterým dějinnou prozřetelností přisouzena ještě pro dalších 150 let vláda nad národem českým. V důsledku toho, že od druhého zpěvu se všecek obsah básně seskupuje kolem sentimentální postavy jinošské velmi skrovných schopností volních, ustupuje - ve shodě s básnickým založením Svatopluka Čecha - epický- a dramatický děj povážlivě složkám reflexivním, skutečná akce úvahám, samomluvám a dialogům, prvky výpravně konstruktivní živlu popisně malebnému. Ale i zde má Čechovo básnické umění hranice vymezené dosti úzce· Citový svět Václavův na podiv bohatý a živý, kde jde o vztahy k rodině, k domovu, k pěstounům, neobyčejně nedůtklivý, jedná-li se o čest vlastní i národa, dramaticky rozvitý ve srážkách se zrádnými protivníky~ z Tovaryšstva, mění se v oblasti erotické v nejkonvenčnější sentimentalitu; vztah mladého odpadlého alumna k Ignácii pohřešuje netoliko osobního svérázu, ale i veškeré konkretnosti. Myslitel se ve Václavu mění vždy naráz v řečníka, a to skutečně úchvatného, když hřímá proti pokoření a útisku vlasti, proti jesuitskému licoměrnictví a pobělohorskému násilí, když volá po odboji, pomstě, dějinné spravedlnosti -- to jsou dojista nejkrásnějši místa celé básně, třebaže valnou většinou anachronistická. Zato Václavův myislitelský zájem a jeho řečnický zápal ochabují, jakmile se ocitají před skutečnými otázkami nábožen-' skými, jmenovitě pak před těmi prohlémy přesvědčení a vůle, jež znepokojovaly, na život a na! smrt dělily naše předky v XVII. věkq; liberalistický tvůrce pobělohorského eposu nedovedl pověděti nic závažného ani osobitého o tragickém rozporu mezi katolictvím a protcstantstvím, jemuž hrdina jeho básně propadá hned po odhalení Ambrožově - jaký to myšlenkový nedostatek skladby z dějin náboženských! Zabývaje se Čechami XVII. století, byl básníkpřUiš upoután nádherou a barvami jejich povrchu a tím rozptylován od hlubší introspekce názorové; skvělý zevnějšek poutal jeho pozorné, ba rozkošnické 56