»Povypni jen šíji s žárným vztekem, povstaň, z tuhé mrákoty se vzbuď ` rozprchnou se supi s bědným vzkřekem, slétnuvši se k hodům na tvou hruďl« Není sporu, že poslední obraz o dravcích klovaiících domnělou mrtvolu, jest úmyslná narážka na touž metaforu, případně položenou při líčení jesuitského hodokvasu v prvním zpěvu »Václava z Michalovic«, ale čím vyznívá celý tenor této vzdorné a hněvné sloky než onou bouřnou náladou Čechových let studentských, dusících se 'Ve' spoutanosti školských a konviktistických řádů za doby politicky mrákotné? Celá řeč Václava z Michalovic zůstává takovým jinošský-m protestem ušlechtilé vide, jíž se nedostává ani prostředků k provedení předsevzatého činu, ani rozvahy k volbě správné cesty. Proto Václavovo vzepětí energie vyzní na prázdno a má výsledky zcela žalostné. Varhaník přeru~i hlaholnou fugou slova smělcova; přivolané vojsko zdusí zárodky odboje v rozechvěném davu; celému počínání Václavovu porozumějí plně pouze jesmté. A kdo přispěchá, aby se s Václavem změřil slovem i ramenem v největší hodině jeho osudu? Snad někdo z mocných vůdců Tovaryšstva, jenž chce odstraniti nebezpečného kacíře? Či některý katolický šlechtic, zosobřlUjíci pobělohorskou státní myšlenku v Čechách, touže podstoupiti !souboj s, potomkem a mstitelem husitského panstva povstaleckého? Nikdo z nich neuznává Václava z Michalovic za hodna odvety. Jen zfanatisovaný novic, závistivý s1idič a ošklivý intrikán Konrád, sok spíše osobní než zásadový, vydává se za ním do vzdušného sousedství fresek v kupoli a zaplétá se s ním do groteskního křížkování, jež náhlý pablesk slunce činí podobn:(rm zápasu světlého archanděla s temným satanem. Jížjiž jest vítězství na straně Václavově, když tu o jeho osudu rozhodne ta, která kromě starého Ambrože zmátla nejpováž1ivěji jeho životní běh. Václav z Michalovic náhle poznává u oltáře Ignácii a krásná nevěsta poznává také jej. Básník nenaznačil nám, co pocítil mladý vzbouřenec, když pochopil, že Ignácie jest právě oddána s jiným: nastala recidiva jeho milostné touhy, probudila se v něm žárlivost na štastnějšího soka či přestala proň býti Ignácie opravdu nadobro pokušením, jak se zdá po posledním hovoru se Sideciem? Při 54