nalezl v nich literární dějepisec ducha roku 1848, ano přímo ohlas řeči Aug· Smetany 13. března 1848 v Týně. Pohříchu nepromyslil stejně bedlivě podmínek, za nichž se !Vác1av vzchopuje ke svému řečnickému zasažení a buřičské své agitaci. Nejde tu přece o mnohem více než o vášnivý výbuch mladistvé duše předrážděné exorcismem, vězením a postem, překypující pomstychtivostí a záštím a naprosto nedbající, ke komu se obrací a zda tu .bude přijat jako mluvčí ne-li věrohodný, tedy alespoň příčetný. Václav z Michalovic přichází prostě vybíti nashromážděné bouřné dusno svého rozvráceného nitra a činí to způsobem, který známe již ze starších vzdorných projevů čechovských. Dvaačtyřicet trochajských veršů, zprvu r~'movan)'Tch střídavě, obkročně a sdruženě, později však seskupených do zcela pravidelných slok, jest vzorným příkladem zdobné a umné rétoriky Čechovy. Tryskají z nejprudšího varu duše hrdinovy, rozžhavené až k paroxysmu, derou se na rty za situace dramaticky nejnapiatější, kdy Václav zmítá se mezi vězením a nedalek~'m zmarem, zahrnují nejbolestnější osobní zkušenosti i nadosobní poznatky rozčileného řečníka - a básník dal jim formu co nejuhlazenější, plnou obrazové zdoby a oratorských příkras, která pouze na jediném místě přervána jest myšlenkovou aposiopesí a větnou výpustkou. Václavova řeč jest ohnivou výzvou k lidu českému, aby zbavil se rázem jesuitského panství a aby brannou mocí jako kdysi husitští předkové povstal proti svy'm utiskovatelům. Naléhavá apostrofa uhněteného lidu, vyjádřená čtyřmi co nejúsečnějšími větami, zahajuje Václavovu řeč. Nato větší její část doličuje barvami sytě nanesenými zhouby světské i duchovní protireformace v lidu českém; to, co Václav prožil sám a čeho se dověděl od Ambrože, pojí se v děsivý obraz s dohady jeho hloubavě mysli. Aby podnítil lidovou odvahu, Václav se dovolává husitské minulosti národní, kterou však zobrazuje válečnicky a svobodomyslnicky, nikoliv též nábožensky. Oč Václav usiluje>l tot :vlastně \Pokračování v branných úmyslech jeho bratra Smila, ale provádí to úplně prostředkyiběžnými svobodomyslným horlitelům o husitství ve věku XIX. Svatopluk Čech, který s přesností tak lízkostlivou studoval zevní formy života stoleti XVII., upadal v úmyslné anachronismy, měl-li vyjádřiti jeho smýšlení a cítění. Nanejvýše příznačné jest čtyřverší, kterým se Václavův slovní útok na jesuity a jejich světské spojence končí: 53