vým činila mladého snílka vzpomínka na potupu otcovu i na pokoření vlasti i národu; pomstychtivým se stává, dověděv se o zradě bezectného druha. Z těchto dvou zakalených zdrojů poplynou další a poslední činy Václavovy, které nesnesou přísného mravního měřítka, nejen proto, že temení z pohnutek málo šlechetných, ale i proto, že jsou konány v prudkém afektu - nespoutaná mladickost brání Václavovi, aby se nestal skutečným hrdinou v přísném významu slova. Projev Václavova rozvášnění přeložen jest do posledního zpěvu; pátý oddíl básně zůstává ještě vyhrazen ieho naproste bezmocnosti: opuštěn Sideciem marně buší do zapadnu vších dveří svého žaláře; spoután pak jesuity s Konrádem v čele nadarmo se brání násilnému obřadu exorcismu; bylo by třeba přímo nadpřirozených sil, aby ubohá obět Konrádova, Sideciova a rektorova mohla opět rozhodovati o svém osudu· Dramatický vzruch však není u Svatopluka Čecha nikdy trvalý; zde jej vystřídává malířská záliba dekoračního virtuosa slovniho, která pak ovládá značnou část závěrečného zpěvu šestého. Kdežto ve vstup .• ním zpěvu se ji oddal básník při líčení slavnostní hostiny klementinské plnou měrou, mohl ji později, líče honosné obřady Božího těla a nádhernou monstranci u sv. Salvatora, projeviti pouze episodicky, teprve na samém konci »Václava z Michalovic« slaví tato vloha opětně dokonalé vítězství. Skvělá svatba mladých dam lfuertových, s níž Svatopluk Čech spial tragický závěr osudu svého hrdiny, poskytla mu plnou příležitost, aby oslnil čtenáře celým: svým barevně hlaholným uměním brožíkovským. Na útratného mistra hromadných komposicí dějinných, tak věrného v jednotlivostech krojových a rekvisitách musejního rázu, ale zároveň tak chladného, šlo-li o postižení dobového ducha, vzpomínali jsme již při kněžských a šlechtických hodech v klementinském refektáři, jak bychom si nepřipomenuli pří panském sňatku u sv. Salvatora dvojnásobně tohoto Václava Brožíka, jehož vývoj vede od ,.Svatebního průvodu Záviše z Falkenštejna« až k obrazu »Tu felix Austria, nube«? Po brožíkovsku směstnal zde Svatopluk Čech do lodi chrámové velký šumící zástup, tak rozsáhlý, že se z kostela přelévá až na ulici, maje pak pokračování v řadě skvělých panských vozů na Karlově mostě; zrakové bakchanale jest tu stupňováno dojmy sluchovými, jež se podařilo básníkovi šťastně shrnouti do přirovnání homerské šíře o vichru v pustém mlází a o zvědavém davu diváků. Po brožíkovsku soustředí se všechen ruch urozeného 4* 61