úkol ochránce, jejž rovněž krásná, ohrožená a pravověrná papeženka Jitka tak ráda přijala od Adama, stavícího se stejně odvážně na odpor vlastnímu svému táboru. Kdežto však Jitka, davší se Adamem vytrhnouti z moci adamitské, pokládá za své poslání obrátiti svého vysvoboditele na svou víru, odmítá vášnivější Ignacie každý styk s kacířskÚl1 odpadlíkem, i když dává tím vlastní život v šanc. Jsou to ohnivé tóny calderonského nadšení, kterými Ignacie v~ skvělé lyrické arii pozdravuje mučednictví za viru a opěvuje kouzlo katolického dogmatu - nový důkaz, že Čechova sensibilita přimykala se právě k oné duchovní oblasti, kterou zavrhoval rozumem i citem. Paroxysm, s nímž Václav z Michalovic prožívá osudný konflikt své závěrečné vidiny, jest tak silný, že přivádí procitnutí z tohoto bdělého' sna; Václav ocitá se rázem tváří v tvář nejžalnější skutečnosti. Ztělesněním jejím jest mohutný Ukřižovaný s lebkou pod nohama, a k němu utíká se rozbolestněný novic lkavou modlitbou, připomínající vášnivou unylostí a mladickým zanícením alespoň z dálky onu slavnou apostrofu ;Krista, kterou r. )833 Musset luvedl :svého )}l~ollu« a na niž r. 1876 ve své »UUižované« české čtenáře důrazně upozornil Jakub Arbes. Ale ani tentokráte nepožaduje Čechův rek od svého Vykupitele odpověď na otázky víry a spasení, které otřásaly nitrem romantického skeptika francouzského. Čtyři pochybnosti předkládá rozechvěný novic umučenému Spasiteli. Jest možno, aby křížové pokoření národu českého dálo se s vůlí Boha lásky? Má Václav přetrhati svazky vižící jej k rodu a k otč.ině'( Zda ukládil Ježíš svému následovníku, aby v srdci zdusil čistý plamen pozemské lásky? Čí přeje si opravdu, aby vychovanec jesuitů přemohl v sobě přirozeného člověka mrtvolnou askesí? Tyto otázky, pronášené při veškerém vášnivém rozrušení co nejúpravnější a nejzdobnější formou řečnickou, ukazují, že Václav, přes varovné memento vidiny o 19nácii odmítající jeho pomoc v chrámě salvatorském, doposud s nejkrajnější naivností věří v možnost kompromisního řešení, které by mu zároveň dovolovalo jíti se-Smilem i s Ambrožem po stopách otcových i dojíti spojení s katolickou šlechtičnou· V tom smyslu dává si podle samolibého hlasu srdce sám rozřešení, když Kristus odpovídá k jeho otázkám pouze nemilosrdným mlčením; nejprostší rozvaha zkoumavého rozumu musí zmlknouti tam, kde mladistvá bytost, střásajíc nepřirozené okovy, vydává se na pout za osobním štěstím. 48