laným bohoslovcem. Ani zdáli nepomyslil Václav na otázku svého spasení, na věroučné pozadí svého rozhodnutí, ba ani na nutnost, aby si uvědomil, proč žil a proč zemřel drahý otec. Národni liberalism Svatopluka Čecha způsobil, že syn náboženského mučedníka a vychovanec duchovního řádu zůstává lhostejným pro problémy nejdražší české reformaci a že ulpívá na průvodních jevech politicko národních, chápaných spíše citem než promyšlenou ůvahuu. Opuštěn rozhorlenými jesuitskými inkvisitory, Václav z Michalovic zůstává ve své cele, proměněué v žalář, a kromě džbánu vody na stole a obrovitého krucifixu má za společníka pouze asketickou knihu, hrozící všemi pekelnými tresty. Jakoby se byl propracoval křiklavými podrobnostmi odporných kazatelských a mravokárných děl Pavla Axlara, Marka Damascena a Vojtěcha Martinidesa, so·ustředH Svatopluk Čech v několika verších skutečně mistrovsky ponurého a zároveň divokého ducha barokních fantastů protireľormačních· Rozkoš z utrpení a L muk, záliba v děsivé grotesce, dráždění svědomí představami co nejsmyslnějšími - to vše postihl básník íntuiční zkratkou na nový dl1kaz, že není nikterak cizincem v oblastech barokního cítění a jesuitské myšlenky. Ale jeho hrdina odvrací se co nejrozhodněji od okruhu pomyslů, jež Klementinum vnucovalo stejnč úsilně jesuitskému novicovi v XVII. století jako chovanci arcibiskupského konviktu za věku XIX. Dumavá mysl Václavova, naplněná starostmi, jak provésti plán s Ambrožem smluvený, rozpřádá si obrazy o vítězném postupu bratra Smila: vesnický zástup po husitsku ozbrojený· i řízený očekává na lesní mýtině povelu k válečnému vytrhnutí; za zvuku strašného bubnu .žižkova se Smilem, vůdcem vojenským, a s Ambrožem, vůdcem duchovním, dávají se houstnoucí roty na pochod; na Bílé hoře odčiněna listopadová porážka kalicha; Karlův most ztečen, takže katolické panstvo uchyluje se k svatému Salvatoru, chtějíc se tam zachrániti; zde před oltářem rozhoduje se dramaticky o bytí a nebytí rodu tluertova. Celá tato řada malebných a patetických výjevů válečných jest volnou obměnou husitských dějů, které zobrazil Svatopluk Čech v »Adamitech«; nic neprokazuje této vnitřní souvislosti jasněji než závěrečná scéna, již si obraznost Václavova umísťuje do chrámu salvatorského. Když kostelní asyl nezachránil dona tluerty před krvavým soudem rozpoutaného lidu, jest Václav ochoten přejmouti vůči Ignaci 47