rektor Karlovy universí červnový den zlosti a hněvu jako pouhý divák, ale s hlediště vysoko povzneseného nad dav diváků i nad zástupy vojska, nejprve z oken domu Sixtova při ústí ulice Celetné, pak z povýšeného průčelí pod věžmi týnskými; hlavně druhé stanoviště mu dovoluje, aby přehlédl vše, co hrůzného se koná na příšerném theatrum před radnicí. S povahou obou věcných a málomluvnýchtičenců, hrdiny románu i jeho vypravovatele, souvisí, že se u Wintra nepodávají scény patétické, nýbrž že spíše se dojetí mimovolně a násilně prodírá postřehem realisticky jadrným a názorným, pronikajícím ke každé jednotlivosti lžisoudcovského a katanského výkonu. Ale jako Ambrož pozoruje též mistr Kampanus stálý zápas slunce s mračny, k němuž u Wintra přistupuje dramatické střídání nebeského blankytu s temnými prudce pádícími oblaky, aniž tomu věrný archaista přisuzuje v mí.sílném anachronismu nějaký jinotajný význam: jest to pouhé zesílení bouřné nálady, kterou již na úsvitě dne nastoluje boj déště, slunce a duhy. Mistr Kampal1us, kterým nejprudčeji zalomcoval krvavý konec liarantův, Kaplířův, Jeseniův, zamešká v tragické své mdlobě na balustrádě podvěží týnského popravu pana Bohuslava z Michalovic, a v tom lze dojista shledávati dvojnásobný úmysl Zikmunda Wintra: jednak mínil nepoIitickému učenci na oči uvésti katastrofu jen těch Staroměstských mučedníků, kteří s ním nějak životními vztahy souviseli, jednak chtěl se vyhnouti soutěži s básní již obecně známou. Opíraje se o své důkladné znalosti prarnenné, kreslí \\íinter rodinu Michalovicovu jinak, než ji známe z idyly rvenické; setkávat se mistr Kampanus při útěšné své návštěvě na Staroměstské radnici v předvečer popravy s oběma urozenými manžely obklopenými osmi dítkami, z nichž nejmladší jest děvčátko, a poznává v panu Bohuslavu hlavně něžného otce, kdežto v paní Benigně hněvivě pohrdavou dámu zkamenělé tváře Niobiny. Leč tyto odchylky v jednotlivostech nemění nic na základní shodě mezi Čechovým a Wintrovým podáním krvavé lázně Staroměstských mučedníků. Z patetické malby Čechovy, při níž světelný štětec vedla značnou měrou básnická intuice, vysvítá totéž, čeho se dobralo spolehlivé poznání archaistického dřevorytce, a co jest tak sytě vyjádřeno Kampanovými slovy k mladým akademikům v koleji: »Teď vyrostli ti mužové před očima mýma do výše heroické. Ta vznešená radostnost, s jakou chystají se na poslední hodinku, mne přesvědčuje, že při všech svých chybách jsou a byli lidé Bohu i vlasti milí, 41