Jestliže starý pamětník dovede v náznacích uvésti různé hromadné síly, hýbající davem na Staroměstském náměstí, jako zděšení, strach, soucit a opět ukrutenství, krvežíznivost, pohrdání, Svatopluk Čech doplnil je nadosobní mocí slunečního světla, které zasahuje živým podílem do děsivého dramatu. Mezi Týnem a sluncem zapřádá básník napiatý dialog, jenž jej zajímá málem více než hovor odsouzenců s liospodinem před smrtí, zachycený nábožným pisatelem »liistorie o protivenstvích«: výtvarně školený zrak se srdcem soustrastně vzrušeným inspirovaly Svatopluka Čecha nejsilněji při líčení Staroměstské exekuce. Stará radnice s Týnem, staletí to svědkové slavných dějů národních, vztyčují z iítřního šera temné své věže nad tisícihlavý zástup diváků kupících se pod lešením a cizích žoldnéřů udržujících pořádek; soudci, mniši a katovi pacholci černají se na povýšeném místě, kde plane krvavá skvrna rudého sukna, a svítí skvělá ocel velkého meče popravního. Než kat započne své nelidské dílo na vážném Šlíkovi, ohlášen údery dělovými, zalije bledou tvář prvního odsouzence jitřní svit, a jak přikleká ke špalku dalších sedmero pánů za víření bubnů a vře skotu trub přehlušujících vzlykot zástupu, ozlatí východ slunce svými brunátnými pablesky štíty domů i obě věže týnské; básníku zdá se to ruměncem studu města nad potupou nejlepších synů národa. Klidná epika, s níž podáno chování Šlikovo a Budovcovo, musí ustoupiti vzrušení vpravdě dramatickému, když Ambrož počíná vypravovati o posledních okamžicích Bohuslava z Michalovic: jaře se žene do smrti jakoby do zábavy, pohrdlivě přeměří své soudce, vzdorovitě nastavuje čelo vrahům, v ničem neprojevuje strachu a slabostí. Maje sám ozářenu klidnou tvář jítřní záři, vmísí na pokraií zkázy vnitřní svůj hlas do zápasu tmy a světla o Týn a pojímá jej v symbolice ryze moderní: teprve, když se sám ujístí, že věže týnské, toto zosobnění pražské a české slávy, vyplují vítězně z elegických mračen do slunného blesku, položí statečně svou šíjí pod meč popravčí. Jako by bylo nevhodno uváděti tento mohutný výtvor posvěceného básníka ve spojitost s křiklavým výjevem téhož námětu, který postavíl pouhý rutinér Josef Jiří Kolar do středu svého »Pražského žida«, tak poučno jest s Čechovým obrazem Staroměstské popravy srovnati jeH vylíčení v »Mistru Kampanovi« od Čechova vrstevníka Zikm. Wintra, díle to mladším o celé čtvrtstoletí. Shodně s Ambrožem prožívá učený 40