bratra Ambrože do skrytého lusthausu vlastního srdce. Obzor dotud určovaný malebnými homolemi Českého středohoří se ůží, až se octneme v těsné světničce neúnavného čtenáře bible a Petra Chelčického i jeho věrně chápavé ženy, abychom posléze unikli z kvetoucího světa zevního 'do pomyslných a nadzemských oblastí náboženského snění, v nichž hledá a nalézá svou útěchu zkrušený a osamělý vdovec Ambrož. Idyla náboženská nepřesvědčuje však tu do stejné míry jako předchozí selanka agrární. Českobratrství Ambrožovo trpí značnou neurčitostí: byl tento horliv}" čtenář Chelčického přivržencem Větší či Menší stránky? znamenal jeho odvrat od světa zásadní asketism či pouze náladový nával srdce přemoženého smutkem? jsou jeho večerní dumy o prchavé přeludnosti všech zjevů a o svrchované moci boží milosti skutečně věrným obrazem českobratrského smýšlení nebo spíše libovolnou obměnou supranaturalismu katolického, jehož zásady si Svatopluk Čech osvojil za, klementinské výchovy, a který byl doma nikoliv v obci Chelčického, nýbrž mezi následovníky a obdivovateli Terézya Gesu a Calderona? Básník, jenž nerad individualisoval, vynaložil mnohem více úsilí na to, aby s virtuosním odstíněním hynoucích zvuků i barev postihl náladové pozadí Ambrožových meditací, než aby ostře prokreslil jeho názory. Nedotekl se ani jiného problému, jenž mohl zvláště zajímati psychologa náboženských dějin českých v XVII. století, odkud totiž ten naprostý souzvuk mezi husitským Bohuslavem z Michalovic a jeho bratrsk}'m sluhou a důvěrníkem, tak řídký v dobách předbělohorských. Zastaviv se pouze a to s láskyplnou zálibou u obou pokrevných dědiců jména a věhlasu Bohuslava z Michalovic. pospíchá Ambrož ve svém vypravování k tragice Staroměstské exekuce, která jest se zřejmým záměrem kontrastním postavena proti líbezným obrázkům ze zátiší rvenického. Přidrž ev se při líčení krvavého divadla na Velkém rynku vydatnou měrou svého pramene, »tIistorie o těžkých protivenstvích«, směřoval Svatopluk Čech především k tomu, aby jímavé i názorné zprávy náboženského kronikáře proměnil v barvitý obraz staropražský s působivými účiny světelnými a aby propracoval hrdinský postoj Bohuslava z Michalovic tváří v tvář smrti. Obě se mu podařilo znamenitě. K účastníkům z tábora císařského i povstaleckého, o nichž vypráví souvěký letopisec, připojil básník němou a přece významnou by tost, ztělesňující takořka staropražskou duši, slavný, chmurný, velebný Týn. 39