kovo srdce unavené tragickým námětem ze zkrváceného věku XVII! Monumentální selanka rvenická, rozpředená do široka vstupním líčením Ambrožovým, má dvojí kořen slovesný i myšlenkový. Čistě romantický jest její ideový základ: takto šťastně a mravně dokonallé představovali si Rousseauovi a tIerderovi žáci v našem národním obrození, jmenovitě Palacký, staré Slovany v puvodních sídlech i naše předky ve vlasti do příchodu německých řádů: v radostné shodě s přírodou, v bratrském souzvuku zemanů a sedláků, uprostřed práce, která blaží, a s občasnými nevinnými radovánkami; jest také patrno, že celý obraz jest teple podmalován romantickou touhou po přírodě, po prostotě, po dětství dějin. Samo provedení obrazu má však ráz klasický a mocně připomíná bukclické chvalozpěvy na venkov, vytvořené básníky antickými a pak napodobené veršovci XVIII. věku i jejich opožděnými epigony českými: úplně ve vergiliovském duchu doplňuje se rolnictví a dobytkářství prací vinařovou a včelařovou a opravdu po staroitalsku spojuje se zde zdravý smysl pro užitečnost s radostným zanÍCením pro přírodu. Toto sloučení názoru romantického s klasickým vkusem není v umělecké kultuře české výjimkou, naopak vyskytuje se zpravidla, kde básníci, výtvarníci, hudebníci mínílí vystihnouti patriarchální život našich praotců. Zvítězil-li Svatopluk Čech lehce v soutěži se slovesnými předchůdci, z nichž buďtež uvedeni jen Jan l1olI~'r, umný strůjce selanek v hrdinském rámci i bez něho, a Karolina Světlá,i vl@živší do románu ),První Ceška« v úchvatné promluvě Vojtěcha Šembery skvělý ohraz idylicky blaženého venkova staročeského, nebylo tak snadno vyrovnati se dvěma arcimistrům ze sesterských uměn . - a přes to snese Ambrožovo jadrné a syté líčení rvenického ráje zcela dobře srovnání s mužným a zároveň lahodným cyklem souro..., dých selských obrazů Manesových na Staroměstském orloji, ano i s hudební idylou hrdinskou, jíž Smetanův genius opředl místo. od Rvenic nehrubě vzdálené - Stadice přemyslovské. Právě na stadickou episodu v »Libuši« si čtenář maně vzpomíná při klidných a slastných slovech Ambrožových, velebících touž shodu pána a čeledi, I'Tosycených stejnou IPohodou letního zrání a vrcholících podobným utěšeným výjevem obžinkovým, při němž nechybí u Čecha výskavý přízvuk burleskního veselí. Ale pak nabývá rvenická selanka zbarvení zvláštního. Z volného vzduchu nad polem i sadem uchyluje se toužebná vzpomínka Českého 38