hrnuje mlžná clona, aby se nad práh vědomi vynořily vzpomínky na rodiče, na domov, na tragický závěr domácí idyly - to vše jest provedeno s opravdovým mistrovstvím pronikavého nitrozření, ač leckde přece čechovská záliba pro popis co nejpodrobnější a nejurčitější překročila míru pravděpodobnosti a vložila do Václavových úst o krajinách i interieurech jednotlivosti, vymýkající se možnosti vzpomínky tak vzdálené a tak dětinské. Dušeslovné umění jest tu provázeno dramatickým rytmem. Sotva Václav s naivní rozhodností vzorného chovance se prohlásil za výhradního syna Tovaryšstva Ježíšova, dovedla naléhavá otázka Ambrožova vzbuditi kouzelným proutkem představy o jeho pravém domově. Jakmile jméno pana Bohuslava z Michalovic vyvolá II jeho svedeného syna vášnivou odezvu v duchu jesuitské protirefor· mace, ihned staví je výmluvné slovo věrného správce rvenického do pravého světla náboženského i národního hrdiny. Rozervané pochybnosti Václavovy o pravdě zdrcujících slov Ambrožových rozptýlí rázem přesvědčivé důkazy věcné, takže zděšený jinoch ne odolatelně prahne po tom, aby zvěděl více, ano vše o svém původu a o svém dětství. Tu jest vystřídán dramatický- rozhovor dlouhý'm monologem Ambrožovým, který od starozákonní patetiky dospívá na čas k umírněnému klidu utěšené idyly, aby přes náboženské zanícení se povznesl na konec k tragicky vzrušenému vypravování o nejkrvavějších a nejžalnějších událostech českých dějin. I ujímá se slova neviděna, ale duchovně přítomna vlastně ona osobnost, které v celé osnově básně náleží místo tak význačné: mučedník Staroměstského náměstí, pan Bohuslav z Michalovic a na Rvenicích. Svatopluk Čech nenapsal mohutnějších stran, než jest tato Ambrožova samomluva, položená mezi dvojí výkřik žahnický, která objímá obě nejvýznamnější stránky národní bytosti české: patriarchá)ni velebu pracovitého i zbožného života rolníkova i hrdinskou mohutnost trpitele nábožensk6ho. Za dokonalý zdar tohoto dvojnásobného líčení děkuje básnik inspiraci zvláště důvěrné a spolehlivé. Jako ve Rvenicích zpodobuíe drahý vranský domov, tak v postavě dokonalého českého pána Bohuslava z Michalovic podal zidealísovanou podobiznu svého otce ř'rantiška Jaroslava Čecha; rvenické životní hodnoty, tot zásady, v kterých byl vychován doma, a jimž ho nedovedla odciziti nepřirozená výchová v jesuitském Klementině. Jaká vše to apoteosa ztraceného dětství, jaký to odpočinek pro básní·