duchovního povolání budoucího kněze a jesuity; kult tělesné krásy děsí asketu jakožto modloslužba hmotě hodné zatracení; na lásku hledí krutý sebetrýznitel jako na pouhý chtíč. Okamžitě postihuje důsledný vychovanec Tovaryšstva konflikt, v kterém by se Václav ocitl jako bohoslovec poutaný- tolika svazky jesuitského řádu, jakmile by chtěl porušiti slib panické čistoty. Zde stojí čtenář rázem před jedním z hlavních dějových i psychologických motivů "básně, ale jest poněkud zklamán, že místo dějinné tragiky XVII. věku, jakou sliboval první zpěv, se mu nyní dostává pouze konvenčního příběhu průměrného alumna. A přece na samém závěru zpěvu, kde v úmyslném kontrastu k událostem vyprávěným v refektáři převládají výhradně důvěrné záležitostí jednotlivcova srdce, ozve se alespoň na okamžik kus dějinné hrůzy pobělohorské. Oba novicové upoutáni jsou v průčelních oknech Klementina západem slunce zalévajícího Malou stranu a Hradčany zlatem a nachem, a při tom zabloudí jeiich pohled na příšerné klece s hlavami popravených českých pánů upevněné na staroměstské mostecké věži. Konrád, jenž se s nenávistnou rozkoší kochá krvavým tímto divadlem, upozorni ;Václava jízlivě na černou havěť ptačí, ohlodávaiící lebku pana Bohuslava z Michalovic. Mladý jeho druh pozoruje jen se vzdechem a s odporem onu nelidskou hrůzu, ale jméno, jež Konrád vyslovil s posupnou radostí, ač jenom náhodou, zůstává mu pouhým zvukem. Zato čtenář již tuší, že tento čacký mučedník Staroměstského náměstí souvisí nějak hloub s dějem, který se snad přece povznese nad nepátrné obzorYj románku seminaristova. Jen velmi váhavě, s odbočkami rázu spíše popisného a refleksivního než vpravdě výpravného blíží se třetí zpěv» Václava z Míchalovic« k ústřednímu konfliktu, který skladbě 'dodává důležitosti \historické. Zprvu, jakoby nerušeným pokračováním zpěvu předcházejícího, rozpřádá se erotické blouznění mladého alumna a opět poskytuje mu malebné pozadí Praha XVII. věku, zobra~ená poněkud anachronisticky; v duchu baroka velmi vyzrálého, jaké na české půdě zavládlo teprve na počátku století XVIII. Ať líčí Svatopluk Čech plavbu jesuitských noviců po Vltavě- na člunech do pobřežního sadu kdysi pernštejnského, ať se, těže při tom z vlastních studentských vzpomínek, kochá v skrytých a zdivočelých půvabech této jesuitské zahrady, ať vyvolává si zálibně dvojí hrdinovo plaché, avšak vzrušující setkání s Ignácií, vždYj vzniká obraz scénick~'r, stejně jako souběžné naladění duševní ze souhry; 3* 85