vzpomínek, a nepřátelský partnér Václavův, vyzáblý, pokřivený a neduživý bohoslovec Konrád slučuje základní rysy vzaté z německého spolubydlitele a domácího mentora v Litoměřicích s povahovými znaky různých spolužáků klementinských; obraz Prahy, který se ze sadu liuertova rozevře před očima Václavovýma, jakož i líčení zahradní architektury na svahu Petřína, zakládá se na dojmech získaných při pravidelných procházkách chovanců arcibiskupského konviktu po Seminářské zahradě; do milostného zmatku mladičkého jesuity při setkání se šlechtickými dívkami vložil Svatopluk Čech mnoho z jinošských zkušeností svého plachého srdce, oslněného, ale zároveň nadobro zneklidněného, když kráska skutečně neb domněle urozená zkřížila cesty nevinného panice. Celý druhý zpěv jest vlastně lyrickou zpovědi Václavovou, pro niž si v závistivém asketovi a v úskočném Němci Konrádovi vyvolil důvěrníka pokud možno nejnevhodnějšího, neboť zavilý zuřivec pravé jesuitské nátury bezelstnému blouznivci dílem nedovede, dílem nechce rozuměti. Proto pouhým monologem zůstává Václavovo horování o obou mladých krasavicích z domu liuertova, s kterými se v zahradě jejich otčíma a strýce pod Petřínem nenadále seznámil. Václav sám se opájí vzpomínkami na ně, hlavně na jižní, zároveň ohnivý a snivý půvab mladší z nich, liuertovy neteře Ignácie, aniž si uvědomuje, že pronáší dokonalé vyznání lásky k melodické krásce španělské před tvrdošijným karatelem, jenž se v duchu posmívá vytržení druha náhle výmluvného. Celý vztah Václavův k Ignácii, ač mezi oběma dotud nedošlo ani k nejskromnějšímu dorozumění slovnímu, jest typickým příkladem sentimentální erotikyčechovské, která vždy zůstává spíše blouzněním jinošským než uvědomělou láskou mužnou. Citová sympatie, vznícená dívčím půvabem, vzplane při prvním setkání; oči se domluví tam, kde ústa zůstávají zapečetěna plachou stydlivostí; samotářské snění přivolává si znovu a znovu vidinu dívky, s níž se ve skutečnosti ostýchavý milenec setkati neodvažuje; platonický idealism přenáší si zbožňovanou bytost do končin nadzemských, nazývaje ji družkou andělů; hudba a květy provázejí neustále duhový obraz milovaného stvoření. Konrád, který zcela po jesuitsku spojuje supranaturalistický názor mravní s chladně střízlivým smyslem pro skutečnost, rozptyluje úsudkem co nejnemilosrdnějším Václavovy půvabné přeludy a citové sebeklamy. Láska k ženě jeví se mu pouhým pokušením, odvádějícím od 34