marný spor Iiuertův s Přibíkem o kacíře domažlické, překvapující rozřešení barokní záhady jinotaiitelného dortu Marradasova, efektní výstup Verdugův s krvavým přípitkem na počest Ferdinandovu dokazují v rychlém sledu, jak Svatopluk Čech porozuměl myšlení i cítění jesuitského baroka i v jeho španělských kořenech, jak si osvojil jeho smysl pro pitvornost zjevu i situace, jak pochopil jeho zálibu v duchaplných i duchaplnických alegoriích, jak se dovedl dokonce vpíti do rozkoše z krve, ukrutenství, mučenÍ. Není sporu, že mimoděk, ano proti vlastní vúli byla jeho smyslové organisaci blíže katolicko-rornánská duše XVII. století než protestanský názor a cit českých exulantů pobělohorských - tímto protimluvem strádá celá skladba »Václava z Michalovic<{. Nikoho ze zástupců husitského a bratrského češství v básni nedovedl Svatopluk Čech zachytiti několika skladnými rysy s jistotou tak neúprosnou a s plastikou zarývající se tak hluboko do paměti jako episodního Verduga. Takto zpodobovali vlaští a španělští malíři XVII. století dobyvatelské a panovačné postavy svého věku: mohutně vzrostlé a kostnaté tělo s bledou tváří tyčí se jako jediný rudý plamen z purpurového šatu několikerého odstínu, až prudké duševní hnutí soustředí je v dramatické gesto; to připíjí Verdugo brunátnou číši mělnického, zardělého do krvava, nejen císaři Ferdinandovi, zbrocenému tolikerou krví kacířskou, nýbrž celé jeho vládní a válečnické soustavě, která otevřela tepny českému národu .. Ve vzduchu, který se rozvlní kolem vřavy opojeného panstva světského i duchovního, nevoní pouhé víno, nýbrž přímo sládne krev, jejíž barva od začátku dodávala rázu klementinskému refektáři, až nyní se vše změnilo v symfonii purpuru odpola rozkošnou, odpola děsivou - jaká to mohutná evokace příznačné nálady v pobělohorské Praze! Siré obzory dějinně politické úží se rázem v kratičkém zpěvu druhém, dějově současném s hostinou ve večeřadle jesuitském a také místně s ní souvisícím. Básník uvádí do osamělých zákoutí Klementina, jednak do zahradní kvadratury s basénem a vodometem, určené k meditacím a1unmů, jednak do podélné chodby ve vyšším patře koleje, vyzdobené obrazy z legendy ignacijské a poskytující pohled přes Karlův most na Iiradčany - zde čerpal Svatopluk Čech velmi vydatně z dojmů studentských let konviktistských pro zálibnou malbu skrytých útulků Klementina, spojujících strohou přísnost jesuitské askese s půvabem kultury vpravdě renesačnÍ. I jinak sáhl tu úspěšně do chlapeckých 3 33