představují se nám Slavata a Martinic, zcela nepatrná slovní úlol1a přidělena Michnovi i MaHadasovi; pouze hlučná chvastavost obou bezohledných soutěžníků v rekatolisaci, dona tiuerty a Přibíka J eníška, a hlaholný přípitek rudého Verduga vynikají osobitěji z hodovní vřavy těchto )lorlů, slétnuvších se k bohatému hodu ze všech konců světa«. Třebaže se Svatopluk Čech nepokusil propracovati osobitěji těchto představitelů pobělohorské šlechty v Čechách, přece dovedl již v prvním zpěvu »Václava z Michalovic« vzbuditi pro ně zájem do té míry, že očekáváme najisto jejich pronikavé zasažení do dalšího děje, avšak kromě liuerty, s jehož rodinnými poměry se později dopodrobna seznamujeme, mizí všichni nadobro v průběhu básně - nikoliv světští, nýbrž duchovní vladaři Čech jsou vlastními hrdiny »Václava z Michalovic«. První zpěv předvádí tři příslušníky Tovaryšstva Ježíšova, mladičkého Hovice a dva Otce řádové, rektora Beskovia a patera Sidecia. Neznámý novic tajemného původu a plaše snivého zjevu, jemuž básník dodal poutavosti účinným kontrastem bLedého líce s černými kadeřemi, temným okem a tmavým rouchem řádovým, má v malebném výjevu z refektáře Ílkol řečnický. Nejde tu však o vzrušenou rétoriku prosycenou olmivou osobní účastí básníkovou, jíž později jest právě súm Václav z Michalovic unášen, nýbrž o věrně historickou pasáž duchovní deklamace; podivuhodně se podařila Svatopluku Čechovi tato dějinná exorta o vývoji a rozkvětu jesuitství v Čechách se vším nákladem kazatelského patosu, duchovní politiky i tajemné thaumaturgie, bez něhož se neobešel žádný jesuitský mluvčí po Bílé hoře; ovšem k individuální povahokresbě mladistvého kazatele nepřináší Michalovicův vý-kon ani jediného rysu. Zato z úst patera Sidecia v šťastně propracovaném rámci proměnlivých událostí druhého desetiletí XVII. věku poznáváme osudy sličného novice, kteréhož jako opuštěného sirotka po neznámém kacířském šlechtici Tovaryšstvo Ježíšovo vyrvalo ze surových rukou drancujících, prznících a vraždících Valónů a vychovalo pro své účely; Sideciovo dramaticky vzrušené vypravování dopliíuje rektor Beskovius poznámkou, že mladý Václav nemá ani tušení o svém původu. Čtenáři méně pozornému mohlo by se snadno zdáti, že novicova přednáška i předhistorie má pouze cenu episody v hodovním panském 'ruchu prvního zpěvu, který zvláště svým závěrem živly malebné, ano i groteskní zřejmě zdůrazřmje na úkor epiky akarakteristiky. Roz 32