jedinečnost nehistorického případu a vý-Iučně mladický ráz hrdinova konfliktu odňaly Čechovu námětu jak plnou tragiku. tak dokonalou typičnost národní. Oč hloub a oč obecněji byl by Svatopluk Čech pojal český osud v době protireformační, kdyby se byl na příklad zastavil u onoho rozporu, před nímž se od Ferdinandových mandátů .až do Marie Terezie stále znovu ocítali všickni čeští nekatolíci svobodných stavů, konfliktu to do m o v a a vír y. Ten vnášel tragické prvky do života hotových a zralých mužů, prožjvajících všecky vztahy s důsažnou odpovědností, žádaje, aby do sázky byly vloženy zájmy rodiny, příslušenství k půdě a k majetku, vztah ke kostem otců i k budoucímu blahu dětí; ovšem jen duch mužné zkušenosti a mužné síly byl by mohl řešiti tuto typickou tragiku pobělohorskóu. Ale Svatopluk Čech, vráti v se r. 1879 k námětu, který jej vábil odedávna, nepodstoupil této zkoušky, nýbrž spokojil se s užší oblastí mladick}'ch pomysIů, citů a rozporů a tak ve »Václavu z Michalovic« vytvořil dílo životní retrospektivy, v níž jal si libovati dříve než bývá pravidlem. liIedaje ve svých pomůckách dějepisných i polohistorických vhodného nositele konfliktu vyváženého dílem ze zkušeností osobních, dílem z povahy doby pobělohorské, Svatopluk Čech připadl nejprve na rodinu velkého náboženského politika protestantského Václava Budovce z Budova, i nadepsal první část rukopisu se Vstupem jménem jeho syna Adama Budovce. Není nesnadno dohádnouti se, proč básník záhy sám zamítl tento plán. Na pozadí tragédie odpadlíka od otcovské ví'ry měl se ve svatozáři dokonalého národního hrdiny rýsovati jeho velký otec, jeden z mučedníků staroměstských, a měl v ideální postavě své ztělesňovati všecky rysy příkladného domácího šlechtice z tábora reformačního. Ale příliš složitý Václav Budovec z Budova nehodil se do patriarchálního obrazu, jejž si Svatopluk Čech o takovém pánu vytvořil; jmenovitě význačný diplomatick}' um Budovcův a jeho mnohonásobné vztahy k cizině a jejím proudům duševním nehověly poněkud prostoduché představě domácího a selankovitého tradicionalisty. Ještě rozhodnější byl patrně zřetel estetický. Osoba Václava Budovce z Budova, stojícího po čtvrtstoletí v popředí náboženského i politického dění českého a podavšího mnohonásobně dějepisná svědectví o vlastní významné ,činnosti" zdála 'se Svatopluku Čechovi dojista příliš určitou, konkrétní a historickou, aby ji -mohl postaviti třeba jen do pozadí skladby ovládané obrazností básnickou; jeho 26