typiénosti. Ale celý způsob koncepce, vsecky vztahy k vlastním zkušenostem básníkovým, mnohonásobné využití vzpomínkového živlu, zaostření konfliktů myšlenkových, mravních, erotických nasvědčují, že básník v nejlepších létech mužné své tvořivosti nepodává tragiky typického muž e, nýbrž tragiku typického j i rl och a. Snad působil spolu při tom mocný vliv proslulé skladby z českého národního obrození, vrcholného díla Jana Erazima Vocela »Labyrintu slávy«. Voceliiv faustovský hrdina .Jan Kutenský ocitá se hned na prahu samostatného jinošství v podobném rozporu, na jaký pom}'šlel Svatopluk Čech, v pobělohorském svém eposu. Mladý cituplný a rozkolísaný bakalář, syn katolického šlechtice krutě utraceného od Táboru, vyrůstá jako chovanec Sirotků a bezohledný mstitel Prokopa liolého; koná odvážné i obdivované činy krvavého hrdinství na odpůrcích slova božího. Když mu Duchamor odhalí jeho pravý původ a· předvede vábnými slovy ráj blaženého dětství, jest otřesen v hloubi duše, proklíná hlučnS'm řečnickým slovem, své vychovatele, odvrátí se od nich a na čas ztrácí víru ve smysl života. J. E. Vocel, jehož báseň se později obrací úplně jiným směrem a zabírá zpěv za zpěvem složitější oblasti kulturního myšlení, řeší takto totéž, co zaměstnávalo Svatopluka Čecha; při koncepci tragické látky pobělohorské. Za nejvyššího náboženského napětí v národě vyrůstá vinou zvráceného vych()Vání čestný, leč povahově nehotový' jinoch k pravému opaku toho, co mu přikazuje příslušenství rodu a krve; zvěděv pravdu o svém původě a uvědomiv si závazky odsud plynoucí, jest na čas zhroucen a obrací se odtud zcela jiným směrem; erotická zápletka dovrší přerod jeho bytosti. Ale co Janu Kutenskému, který podle vůle básníkovy smí dorůsti mužných jistot, jest pouhou předehrou, to hrdinoví Čechovu naplňuje celý osud. Nemuže býti sporu, že Svatopluk Čech značně zúžil typický dosah zamýšlené své skladby .napřed již tím, že lJřikláněje se k osobním zkušenostem a vzpomínkám, soustředil svůj děj kolem postavy ven a ven mladické. Sotva lze považovati za příznačně zosobnění české národní duše v XVII. století jinocha na samém prahu života, bez zkušeností, který, podoben v tom poněkud »Mcyrimu« z drahé básně Lermontovovy, procit ze lživého sna a navrátiv se k rodovým tradicím, podniká vzpouru proti iesuitským svým vychovatelům a učitelům a hyne, sotva zalomcoval mřížemi svého žaláře a ledva se pokusil vyburcovati nepřipravenou revoltou zaslepený lid. Výjimečná 25