a vzchopující se k novému životu v duchu a v pravdě; ježto však podniká svůj odvážný pokus uprostřed věku beznadějně spoutaného, bez prostředků a pomocníků, za poměrů krajně nepříznivých, hyne při něm tragicky. Kde mohl Svatopluk Čech hledati typického českého bohatýra XVII. věku spíše než mezi mučedníky Staroměstského náměstí, v tomto výkvětu českého panstva, jenž hrdinsky podstoupil odboj a krvavot: smrt pro svatou věc národa a víry? A kam měl umístiti jeho marnotratného syna před návratem k zásadám oteckým jinam než do samého středu proti českého a protihusitského tábora, v družinu Tovaryšstva JežÍŠova? Námět takto zaostřený poskytoval básníkovi dvojí vítanou možnost. V jasné osobnosti českého husitského šlechtice mohl ztělesniti svou oblíbenou představu staročeského života, vybudovaného na základech demokratických, ve shodě s přírodou a v lásce vespolné; samy sebou vnikaly do tohoto úseku dějového, který měl vyvrcholiti děsivým obrazem Sta:roměstské exekuce, prvky idylické. Naopak kolem postavy jesuitského chovance seskupovala se bezděky všecka smyslná midhera Prahy barokní, uprostřed níž vyrůstalo mládí Čechovo v konviktě klementinském; jaká to pastva pro slovního malíře, pro zálibného koloristu historického! Tu však prohloubil si látku tím, že převzal velmi vděčny' motiv z mladické své skladby »Bílá hora«, kde až na samém závěru mnohoslovného a roztříštěného celku ozývá se konflikt v srdci hrdiny Jana mezi láskou ke krásné katoličce Zdence a Včľl10stí k otci, pronásledovanému pro husitskou víru - básník mohl jesuitství, jehož moc a světové kouzlo ironicky vystihl rovněž již v studentských létech básní »Ad maiorem dei gloriam«, pojímati nejen jako svod smyslů, ale i jakožto pokušení cítové. Konečně rozhodný obrat hrdinův od naučeilé lži k rodové pravdě, kter)'r přímo nutkal, aby byl rozveden v hlasitý a pusobivý protest, uvolňoval všecky rétorické schopnosti básníkovy, vábě, aby do ohnivých slov svého reka, procitnuvšího k pravdivému poznání, vložil plamen vlastního nadšení a vzdoru. I hověla látka všestranně jak osobním, tak básnickým sklonům Svatopluka Čecha. Na rozdíl od »Adamitů« i od »Žižky« nemínil Svatopluk Čech v nové skladbě namalovati do široka velkou událost dějinnou s hlavními jejími představiteli, nýbrž spokojil se tím, že na propracovaném pozadí národního osudu po Bílé hoře předvedl osobní tragiku historicky bezvýznamného jednotlivce, jehož příběh se však chvílemi !dopíná 24