než Jaroslav Vrchlický, a to třikráte v různých obdobích svého básnického vývoje: po prvé r. 1880, když se v »Pantheonu« ponejprve přiblížil svůdnému problemu oslavy Prahy, po druhé r. 1883, když do vstupní básně díla »Čechy« vkládal malebně řečnické sloky o dějinném významu srdce české země, po třetí r. 1898, když rapsodicky opěvoval »Žižku před Prahou« a zpřítomňoval si účin zjevu i slova Rokycanova na Žižku. Ani jedenkráte nevyrovnal se však Svatopluku Čechovi, vůči jehož propracované a jemně ciselované skladbě jeví se jak první kanzona příležitostného »Pantheonu« s násilným svým anachronismem, tak kronikářský zlomek epopeje z knihy »Bozi a lidé« jen chvatnou improvisací. Svatopluk Čech vrátil se za nedlouho sám k hlavnímu tématu řeči Rokycanovy, když ho r. 1884 požádala redakce Ottových »Čech«, aby třetí svazek vlastivědné encyklopedie, věnovaný popisu a dějinnému vylíčení Prahy, uvedl patetickou básni. Podobá se, že původním úmyslem Čechovým bylo dáti všem jedenácti slokám básnické této apoteosy volný a široký chod deskriptivní, avšak již ve třetí strofě, věnov;ané Vyšehradu, zabránil mu v tomto plánu jednak nedostatek životné S'rostitosti, jimž trpíval vždy, kdykoliv stanul před přítomnou realitou, jednak řečnické patos" které si naléhavě vyžadovalo významných narážek a působivých point. I proměnila se Čechova »Praha« ve vzletný přehled národní minulosti podle jejích nejvýznačnějších dějů, pokud se odehrávaly v obvodu pražském; básník »Žižky« se hlásí tím, že se v popředí sunou události české reformace, Husovo vystouPení, vítězství pod Vítkovem, Rokycanova činnost v Týně spojená s požehnanou vládou Jiříkovou, posléze pak krvavá exekuce na Staroměstském náměstí. Od její hrůzy obrací se báseň pointovaně k červánkům obrození národního, takže poslední sloky zase mohou vyzníti plesnou nadějí do budoucfl0sti Prahy i celého českého domova. Tato závěrečná fuga silného dechu takměř parafrazuje první oddíl Rokycanovy promluvy slavnostní; chtěl-li Svatopluk \ Čech velebiti »domoviny hlavu, v níž se zžíhá zář myšlenek, jas umění a věd«, chtěl-li se pokloniti »velkému srdcí, v němž se stále sbíhá krev národa, kde citů jeho střed«, nezbylo mu, než volně opakovati to, co před šesti léty pověděl vý'razem definitivním. Ačkoliv báseň »Žižka« Svatopluku Čechovi v plné míře ukázala, kterak jeho založení vyhovuje látka vyvážená z nejslavnějšího roz18