i v srdci Žižkově, tedy o problém v podstatě dramatický; nemme hromaditi slov, naznačil vnitřní konflikt Žižkův mimicky. Místo vyhaslých zraků mluví škubající se brva o ponurém tušení dalších prorad pražských; nato duševní oko hrouzí se do propasti budoucnosti; těžká mdloba odpovědného okamžiku zastírá líce; znovu propukne na vteřinu staré zastí a stará zloba, až posléze rozestře se po tváři jasný pablesk smírného rozhodnutí. Ještě několik mimických pohybů: zachvění rtlI, zastření líce dlaní, náhlé vypětí čela, prudké máchnutí palcátem kol hlavy, a teprve pak pouhých pět důrazných, přísně věcných slov válečného povelu táborského: »Jménem Páně, dítky, - do Moravy«. Tato úchvatná akce niterná, nasycená dramatickým napětím, tvoří co nejpůsobivější protiklad k zevní nádheře slov Rokycanových, nadaných f-amoúčelným vděkem rétorickým: nerýsuje se tu jen válei::ník proti kazateli, muž činu proti mistru bohosloví, Jan Žižka proti R.okycanovi, nýbrž všecek přísný a činorodý svět mužného náboženství táborského proti lesklé a kompromisní kultuře pražanské. Ale nebylo by správno shledávati v tomto kontrastu pouhou obměnu příbuzného dualismu z »Aóamitů«, kde nahemu rozkošnictví adamitskému krajně čelil šerý- asketism neúprosných Táborů. V »Ližkovi«, díle mladého mistrovství básníkova, dobral se zralý duch Čechův vyšší spravedlnosti pro obě skupiny. Pražané, i při všech sVý'ch bludech a nestatečnostech, zaslouží si shovívavosti jako strážcové společného paladia celého národu a celé země, jímž jest Praha stejně velká minulostí i krásou. Táborství pak, vtělené do nadlidské postavy Žižkovy, ne~načí již pouhý reformační fanatism, bezohlednou askesi, přísnou žízeň spravedlivé pomsty - jeho poslední slovo znamená slitování, lidskost, sebezapíravé milosrdenství; Ježíš evangelií překonává tvrdého Zebaotha Starého zákona. Zůstane pro vždy zásluhou Čechova »Ližky«, že tento obraz husitství, vědecky vytvořený Palackým, upevnil v české literatuře krásné, ještě dlouho před dějepravnými epiky naší prósy novodobé. Nadšený a obecný souhlas, jehož se dostalo básni »Žižka« v české kritice, když vyšla knižně r. 1880 v :>Nové sbírce veršovaných prací«, ačkoliv sem tam litováno jakési fragmentárnosti její, není jediným dokladem velkého úspěchu, jehož mezi vrstevníky doznala tato skladba, často otiskovaná v čítankách i ve výborech, s nadšením přednášená a hojně citovaná. Jejímu mocnému vlivu nepodlehl nikdo menší 2 17